Fuld
fart mod sæsonstart for Hankook SuperCup
Der er fuld fart mod sæsonstart for
Hankook SuperCup og Kørerforeningen Gruppe N National SuperCup.
Vi har netop vendt kalenderbladet til et
helt nyt år, og det bliver et utroligt spændende år for
klassen.
Efter 10 års samarbejde med den nu
tidligere dækleverandør, glæder vi os helt vildt til at komme i
gang med den nye aftale med Hankook, og ikke mindst BMSport, som
skal levere og montere dækkene til alle klassens kørere i
minimum de næste tre år.
Vi har fået nogle ret skarpe priser i hus,
så der er dæk til enhver type bil, som kunne tænke sig at
deltage i klassen.
15″
Slicks og regn 190/570R15 – 1517kr + moms
16″
Slicks og regn 210/610R16 – 1628kr + moms
17″
Slicks og regn 200/610R17 – 1780kr + moms
Slicks og regn 240/610R17 – 2050kr + moms
Der er nogle små forskelle i dækkenes
dimensioner i forhold til den tidligere dækleverandør, men det
kan man meget hurtigt få justeret ind på racerne. BMSport vil være
behjælpelig med tips og tricks til brugen af de nye dæk, hvad
angår camber og dæktryk m.v.
Ydermere ser vi frem til samarbejdet med
Hankook 1600 Challenge. Bestyrelserne i de to klasser har snakket
sammen i gennem flere sæsoner omkring et samarbejde, og da begge
klasser skifter dækleverandør samtidig, er det kun naturligt at
starte et samarbejde i 2023 sæsonen, hvor de to klasser skal dele
banetiden på alle de danske racerbaner.
Den foreløbige kalender ser således ud:
- 29.-30. april Padborg Park
- 20.-21. maj FDM Jyllandsringen
- 2.-3. september Ring Djursland
- 15.-16. september Padborg Park – Night
Race
- 30. sep – 1. oktober FDM Jyllandsringen
Forhandlingerne omkring køretid med banerne
bliver ikke altid nemmere, især når man ønsker at deltage i de
store løbsweekender, hvor der er masser af publikum samt tv dækning
på. Der er kun x-antal minutters støj tilladt, i løbet af de to
løbsdage, og her gælder det om at få så mange biler på banen
som muligt, i disse minutter.
Faktisk er det ikke nogen ny ting, at de to
klasser skal køre sammen. Det gjorde de også i starten af
00’erne, indtil der var så mange biler i klasserne, at de kunne
få separat køretid. Antallet af deltagere har dog været nedadgående
i de senere sæsoner, hvilket COVID-19 havde en vis medvirken til.
Derfor fik begge klasser, uafhængigt af
hinanden, også at vide i efteråret 2022, at såfremt man ikke
fandt en anden klasse at køre sammen med, ville der ikke være køretid
til nogen af klasserne på de store weekender i 2023. Så derfor
er vi super glade for det kommende samarbejde med Hankook 1600
Challenge, som kommer til at gavne begge klasser.
Hastighedsforskellene på bilerne er ikke nær
så store, som hvis klasserne skulle køre sammen med andre
klasser i dansk motorsport. Fra de allerhurtigste i Hankook
SuperCup til de allerhurtigste i Hankook 1600 Challenge, viste
vores fælles weekend på FDM Jyllandsringen i 2021, at der var
under 6 sekunders forskel i omgangstiderne. Størstedelen af den
forskel kommer på langsiderne, hvor optil 250hk trods alt får
bilerne til at accelerere noget hurtigere end 140hk gør.
Svinghastighederne er meget tæt på at være de samme,
Vi glæder os rigtig meget til den 29. april
2023, hvor sæsonen bliver skudt i gang på Padborg Park.
Kørerforeningen
Gruppe N National SuperCup
JJ
Media
|