Mikkel
O. Pedersen: "Godkendt VM-start."
Trods
udfordringer er racerkøreren fra Struer tilfreds med sin sæsonstart.
Dennis
Olsen og Giorgio Roda er i år Mikkel O. Pedersens nye
teamkammerater (foto: Paolo Depalmas).
Meget
var nyt, da Mikkel O. Pedersen i den første weekend af marts
indledte sin tredje sæson i FIA World Endurance Championship –
verdensmesterskabet for sportsvogne. Såvel Losail-banen i Qatar
som den sorte Ford Mustang var helt ny for racerkøreren fra
Struer, som sammen med italienske Giorgio Roda og norske Dennis
Olsen blev nummer ni blandt de 18 startende i GT3-klassen.
"Normalt
er jeg ikke tilfreds med en niendeplads, men jeg er meget tilfreds
med denne her niendeplads," siger Mikkel O. Pedersen.
"Det blev en godkendt VM-start, hvor vi fik gode og vigtige
point til mesterskabet. Det var godt, at vi kunne gennemføre og
ikke havde tekniske problemer under løbet."
Racerkøreren
tog hul på sin anden sæson med Proton Competition, som efter
reglementsændringerne i VM-serien er skiftet fra en Porsche 911
RSR-19 til en Ford Mustang GT3.
"Jeg
er positivt overrasket over Mustangen, for den er nem at køre,"
siger han. "Den er nem at vænne sig til, og i alle træningerne
og stints var jeg hurtigere end Fords fabrikskørere. For mig er
det rigtigt dejligt, men det er også skønt med den støtte vi i
teamet får fra fabrikken. Hele tiden var amerikanerne med på
sidelinien og arbejdede med bilen. Vi døjede med en del
understyring, men det får vi løst næste gang. Det skal nok
blive en god bil på sigt."
Forud
for den første VM-afdeling havde deltagerne mulighed for at
deltage i en test på Losail-banen i Qatar, men da Proton
Competitions mekanikere skulle foretage opdateringer på teamets
Ford Mustang, som var sejlet til ørkenstaten, missede Mikkel O.
Pedersen og hans teamkammerater den første del af testen.
Mikkel
O. Pedersen har hurtigt vænnet sig til sin nye Ford Mustang
(foto: Nick Dungan).
"Det
var en hård start for os alle, specielt i forhold til de teams og
kørere, som kendte deres biler på forhånd," siger
Struer-racerkøreren. "I løbet var vi lidt uheldige med, at
Roda først i løbet blev ramt bagfra, så bilens bagklap blev
skadet. Det ødelagde aerodynamikken under hans stint, men det tog
også tid at få den repareret under pitstoppet."
Det
er ni helt nye bilmodeller, som deltager i årets FIA World
Endurance Championship. I dette mesterskab arbejder man med en såkaldt
Balance-of-Performance – BOP – hvor man bl.a. gennem justering
af bilmodellernes vægte arbejder på at gøre konkurrencen så jævnbyrdig
som muligt.
"BOP'en
for Mustangen skal ændres," slår Mikkel O. Pedersen fast.
"Inden løbsweekenden kunne vi se, at en top 10-placering
ville være fantastisk. Kvalifikationen skal køres af bronzekørerne,
og her er Roda en af de bedste. Alligevel blev han slået med to
sekunder i en fejlfri kval af en bronzekører, som i sin Aston
Martin kunne køre bedre tider end både Dennis og mig."
|