Nattesynet
i behold hos Eilertsen
Nattesynet er så sandelig i behold
hos Henrik Eilertsen. Det blev konstateret, da den 7. afdeling af
OK Mobil 1 Legend Car Cup blev kørt i forbindelse med Night Race
eventen på Padborg Park.
Holdet fra Espergærde havde taget den lange tur til den sønderjyske,
for at forsøge at køre flere pokaler hjem.
Foto:
JJ Medi
Weekendens opbygning var igen
utraditionel, da træningen allerede blev kørt fredag formiddag.
Her gik det helt forrygende, hvor Henrik satte 11. hurtigste tid
ud af de 28 deltagere. Der han stadig en morga så derfor var det
blot endnu et plus, at kunne sætte den hurtige tid. Han vidste
dog også, at konkurrenterne formentlig ville skrue op for tempoet
i kvalifikationen, som blev kørt senere på dagen.
Og skruet op for tempoet, blev der
så sandelig. De fandt over 2 sekunder, mens Eilertsen måtte nøjes
med lidt over et halvt sekund. Dertil kom der at der var spildt
olie ud over det meste af banen, så de kørere, som nåede at sætte
fantom tider indenfor de første par omgange, havde en kæmpe
fordel i forhold til resten af feltet, hvilket også forklarer den
store forskel i tiderne. Det betød også at Henrik måtte nøjes
med 19. hurtigste tid. Men lige nøjagtig i Legend Cup klassen, er
P19 i kvalifikationen slet ikke så slemt. Det betyder nemlig at
man skal starte fra første startrække i løb 1.
Foto:
JJ Media
Det blev så sandelig udnyttet til
fulde, da weekendens først løb blev kørt fredag eftermiddag.
Det var nemlig den lille blå racer med startnummer 69 på siden,
som kunne dreje ind i det første sving som førende bil. Det
havde regnet mellem kvalifikationen og løb 1, hvilket ikke gjorde
forholdene nemmere.
Der kom dog hurtigt pres på fra de
bagvedkørende konkurrenter, som alle sammen havde været
hurtigere i kvalifikationen. Derfor måtte han også stille og
roligt se en del af dem overhale. Det lykkedes dog at komme i mål
som generel 13’er i feltet, og som 4. bedste Oldboyskører,
hvilket er Henriks primære fokus.
Herefter skulle holdet vente til lørdag
eftermiddag, inden de kunne køre på banen igen. Her skulle
Eilertsen starte 16’er, men han rykkede allerede op som 15’er
på den første omgang. Kampen om yderligere avancement fortsatte,
og på allersidste omgang lykkedes det at vinde yderligere en
placering, så han kom i mål som 14’er, men desværre kun som
5’er blandt Oldboyskørerne.
Foto:
JJ Media
Herefter skulle lygterne tændes på
alle racerbilerne, da weekendens sidste heat blev kørt 20.55 –
en time efter solnedgang. Det var en helt ny oplevelse for Henrik,
og der havde endda ikke været mulighed for at teste på banen i mørke.
Så selvom man kender banen ind og ud, er det markant anderledes i
mørke, da ens normale referencepunkter ikke nødvendigvis er lyst
op af hverken banens belysning eller forlygterne på racerne.
Fra 16. startposition tabte den
erfarende kører i første omgang en enkelt placering. Men der var
også en masse panik rundt på første omgang, hvilket udløste en
Safety Car, for at få en strandet bil fjernet. Men da løbet kom
i gang igen, snuppede han hurtigt to placeringer på samme omgang.
Mod løbets slutning blev yderligere en plads vundet, så han
kunne krydse målstregen som generel 14’er, og 4’er blandt
Oldboyskørerne. Og så kunne teamet også konstatere, at lygteføringen,
som var monteret og justeret hjemme på værkstedet, bestemt ikke
var den mest effektive i feltet, hvilket der må arbejdes på til
næste år.
Foto:
JJ Media
Weekendens mål blev derfor til
fulde indfriet, hvor det gjaldt om at forsvare 4. pladsen i
mesterskabet. Det ville dog have været rart at have en pokal med
hjem fra weekenden – men det må holdet forsøge at rode bod på,
når sæsonfinalen køres på Padborg Park den 15.-16. oktober, i
normal dagslys – eller hvad man nu risikerer at have på en
efterårsdag, midt i oktober.
Team
Eilertsen Racing
JJ
Media
|