Rally Cross udforsker også ny bilteknik.

Åge Keseler Kirketerp

Midt i august blænder Motorsport Nordjylland (MNJ) på Nysum Banen op for Rally Cross Denmark, som er 4. afdeling af den nordiske mesterskabsserie: RallyX Nordic. 9 forskellige bilmærker bliver repræsenteret i den heftige Super Car-kategori, hvor der er 600 turboladede hestekræfter under motorhjelmen, og som overføres til underlaget med permanent firehjulstræk.

- Rally Cross har oprindelig sit udspring i England, konstaterer banekoordinator Kaj Storgaard fra MNJ. – Men meget hurtigt fik Norge og Sverige øjnene for den nye motorsports-gren, som kombinerer rally med tju bang-stemningen i speedway. Efter 4-6 omgange rundt på Rally Cross-banen er placeringerne jo afgjort.

- En almindelig hverdagsbil er efterhånden blevet en kørende super-computer, supplerer MNJ’s formand og medtilrettelægger Finn Knudsen. - I motorsporten udnytter man selvfølgelig de mange informationer fra sensorerne til at optimere konkurrencefart og power. Sammenkædet med GPS-data kan man kontrollere mulighederne for at være hurtigst rundt på motorbanen.

Lørdag d. 19. august får publikum mulighed for at se action fra et RC-team, som udnytter nutidens elektroniske muligheder helt ud til grænserne.

- Svenskeren Mats Öhman er europamester og syvfoldig svensk mester i snescooter-cross, fortsætter Kaj Storgaard. - En konkurrence-ulykke betød desværre lamhed i benene samt knuste fingrene. Ikke meget tydede derfor på, at han ville komme tilbage i motorsporten – som erklæret 95 pct. (!) invalid.

- Konkurrence-instinktet og glæden ved motorsport hjalp mig utroligt gennem genoptræningen, forklarer Mats Öhman. – Jeg blev gjort opmærksom på, at man kunne indrette en handicap-racer helt efter kørerens behov. I første omgang byggede vi i 2001 en Volvo C30 RX-racer om til mit ”kører-kontor” i den baghjulstrukne Supernational-klasse.

Mats Öhman beviste, at han også kunne køre stærkt med fire hjul i stedet for snescooter-ski. I 2005 skiftede nordsvenskeren derfor til en firehjulstrukket Ford Focus: - I ”kører-kontoret” er rattet udskiftet med en overdimensioneret ratknop. Mine fingre er uden kræfter/følelse, hvorfor de er tapet rundt om en forlænget styrearm, og desuden er albuen placeret i et armlæn.

Højrearmen kommer på multitasking under racet: - Jeg kobler ud i startfasen ved at holde armlænet helt ud til højre. Herefter kan jeg bruge styrearmen til at geare op (til højre) og ned (til venstre). Jeg giver gas ved at rykke styrearmen tilbage, og bremser ved at føre den fremad. I lighed med konkurrenternes racere er gearskiftet manuelt, men til den sekventielle gearkasse kræves ikke brug af kobling.

Kaj Storgaard er imponeret over Mats Öhman’s jernvilje: - Med til historien hører jo, at Mats kommer fra Älvsbyn helt oppe i top-rundingen af den botniske bugt. I dagligdagen kan han næsten spytte over på Polarcirklen! Køreturen til Nysum Banen byder derfor på 1250 km. i Sverige og en lille tiendedel heraf i Danmark. Den sommertørre periode er 2 måneder kortere end den danske, hvilket drastisk indskrænker træningsmulighederne.

Nordsvenskeren stiller til start i en Citroën DS3 RX, som tidligere er kørt til en EM-treer af Timmy Hansen. Lidt action kan studeres på:  www.youtube.com/watch?v=MVm1TPYGT9E og NKwJcKvtw6Y.

Mats Öhman - Mot alla odds - YouTube

www.youtube.com

Mats Öhman är det ultimata beviset på att ingenting är omöjligt. Trots att han är 95 procent förlamad och sitter i rullstol, detta efter en svår ...

MOTORSPORT NORDJYLLAND