Christian Sørensen avancerer i MASCOT DTC-serien.

Åge Keseler Kirketerp

Sydvestjyden Christian Sørensen leverede en uventet overraskelse til 2017-sæsonen. Den tidligere karting-frontrunner annoncerede sin debut i Danmarks skrappeste asfaltbane-klasse: MASCOT Danish Thundersport Championship (DTC).

- Under fronthjelmen ligger en 5,7 liters V8-motor med en ydelse på 445 HK, fortsætter Christian Sørensen. - Der sker virkelig noget, når man trykker på speederen. Ikke uventet har det krævet nogle løbsweekender for mig at komme "helt ind under motorhjelmen" på raceren, og knække koden til de afgørende konkurrence-tiendedele sekunder.

- Christian viste gode evner som karting-chauffør på internationalt niveau, supplerer far Erik Sørensen. - Derfor var vi pænt sikre på, at han ville vokse med udfordringerne i MASCOT DTC-serien. Samtidig fik vi etableret et godt samarbejde med topteamet: STARK Racing / MASSIVE MOTORSPORT.

Teamchef er den flerdobbelte DTC-mester: Casper Elgaard, og herudover får Christian Sørensen støtte/konkurrence af: Kasper H. Jensen (DTC-vinder 2016), Kris Nissen og rookien: Nikolaj Kandborg.

- MASCOT DTC-serien 2017 har budt på 2 bybane-motorløb, fortsætter Christian Sørensen. - Ved Classic Race Aarhus scorede jeg en god kvalifikation som nr. 8 på startgridden. Men første kvali-heat sluttede brat, da jeg kom for hurtigt ind i chikane og derfor ramte ind i sikkerheds-dækvolden. Herved blev resten af motorløbet en yderst svær opgave, og hvor jeg ikke scorede placeringspoints.

- Selvtilliden var derfor ikke helt i top ved Copenhagen Historic Grand Prix (CHGP), konstaterer Erik Sørensen. - Christian blev nr. 12 i tidtagningen, men kørte sig klogt og velovervejet frem til en syver i finalen, og blev samtidig bedste rookie.

Årets største asfaltbaneløb i Danmark er Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen. 2017-udgaven bød på svære udfordringer for kørerne, idet regnbyger vekslede med højt solskin.

- Til finalen satsede jeg på et vådt underlag helt frem til målstregen, forklarer Christian Sørensen. - Jeg kørte derfor på regnvejrsdæk (RD), hvorimod halvdelen af startfeltet satsede på tørvejrsdæk (TD)! Med baggrund i en god tidtagning (P6) og nogle gode kvalifikationsheats skulle jeg starte som syver.

- Racing-dæk er konstrueret til at fungere optimalt inden for en driftsperiode på under en halv time, oplyser Erik Sørensen. - På tør asfalt vil et RD typisk være 4 sekunder langsommere pr. baneomgang end et TD. 4 sekunder er meget i et motorløb, hvor fronttrioen nogle gange kommer over målstregen inden for samme sekund! I regnvejr er rollerne totalt byttet om, idet tørvejrsdækket ofte vil være 10 sekunder langsommere end et regnvejrsdæk.

Ved Grand Prix Danmark havde Christian Sørensen samtidig valgt et dæktryk, som bevarede både dækgummiet og grebet i den halvvåde asfalt. Midtvejs i finalen kom der en regnbyge, men ellers tørrede asfalten hurtigt op. Christian Sørensen fandt speeden gennem hele finale-heatet, og på andensidste omgang lå sydvestjyden på en flot toer, men blev herefter overhalet af to konkurrenter på tørvejrsdæk.

- Helt frem til andensidste sving øjnede jeg muligheden for en podieplacering (TOP TRE), afslutter Christian Sørensen. - Jeg susede derimod over målstregen som firer, men blev bedste rookie.

I MASCOT DTC-serien resterer 2 løbsweekender. Startfeltet skal på besøg hos Rudskogen i Norge, og herefter køres DM-finalen på FDM Jyllandsringen d. 1. oktober. Christian Sørensen ligger på en foreløbig treer i rookie-mesterskabet, men satser på at fortsætte den stabile fremgang og smutte forbi de to foranliggende rookie-konkurrenter i slutspurten.