Lasse L. Sørensen vandt MASCOT Danish Thundersport Championship 2017 (DTC).

Åge Keseler Kirketerp

Nordjyske motorsports-udøvere gør sig flot bemærket inden for både racing på løst underlag (off road) og asfaltbanesporten. Lasse L. Sørensen fra Motorsport Nordjylland (MNJ) kørte med imponerende psykisk overskud i den danske front-serie: Mascot Danish Thundersport Championship 2017, og var derfor topkandidat til at blive den første nordjyske vinder af DTC-titlen.

- Jeg forfulgte oprindelig drømmen om en karriere inden for single seatere, oplyser Lasse L. Sørensen. - På vej til dette mål blev jeg i 2014 fransk mester i Formel 4, men projektet blev desværre ikke realiseret. Min motorsports-karriere kom derfor lidt på vågeblus, hvor tingene ændrede sig positivt i slutningen af 2016. Jeg blev opfordret til at prøve kræfter med DTC, som er en spændende dansk løbsserie med en potent racer. I DM-finalen på FDM Jyllandsringen blev jeg i finaleheatet.

Lasse L. Sørensen havde nu fået blod på tanden til at køre en fuld 2017-sæson: - Jeg fik kontakt til Team Flexlease.nu/Strøjer Tegl, som bl.a. har ”Super” John Nielsen som teamchef, og vi blev enige om et samarbejde.

I DM-premieren på FDM Jyllandsringen scorede nordjyden ikke ret mange matchpoint. En bremsetryksfejl i andet kvali-heat bevirkede en dramatisk udflugt i botanikken, og samtidig farvel til en start i finalen. Den passive sikkerhed i DTC-raceren bestod med glans, idet Lasse L. Sørensen lettere fortumlet kunne kravle uskadt ud til et helbredstjek hos løbslægen.

- 2017-sæsonen blev herefter en yderst god oplevelse for mig, konstaterer Lasse L. Sørensen. - Heldigvis fik jeg god hjælp til at komme mig over oplevelsen, og i al beskedenhed vandt jeg finalerne i de tre efterfølgende DTC-afdelinger. Efter 4 løbsweekender lå jeg derfor på en delt førsteplads sammen med 2016-mesteren: Kasper H. Jensen.

5. afdeling af MASCOT DTC-mesterskabet foregik i årets største asfaltbaneløb i Danmark: Grand Prix Danmark. 2017-udgaven bød på svære udfordringer for kørerne, idet regnbyger vekslede med højt solskin.


Mange tilskuere så Lasse L. Sørensen vinde DTC-finalen 2017 og mesterskabet.

Lasse L. Sørensen (t.h.) får en lille strategi-snak med teamchef: ”Super” John Nielsen inden det afgørende finaleheat.

- I slutfasen af finale-forberedelserne valgte jeg at køre på tørvejrsdæk, konstaterer Lasse L. Sørensen. - Flere af mine nærmeste konkurrenter tog samme beslutning, og rent løbsteknisk skulle vi derfor starte fra pitten. Startfeltet på regnvejrsdæk fik derfor et forspring på det halvtørre underlag, men min efterfølgende point-jagt blev kronet med en tredjeplads. Samtidig kom jeg alene i spidsen for DTC-mesterskabet med et forspring på 4 matchpoint (mp.).

DM-semifinalen blev kørt på Rudskogen i det sydlige Norge: - Jeg havde ikke tidligere kørt på den 3.200 m. lange asfaltbane, men jeg har altid haft godt held med at finde konkurrencerytmen på nye udfordringer. I kvalifikationen blev jeg henholdsvis treer og etter, men i finalen fandt Jan Magnussen et godt set up til en sejr, men jeg scorede vigtige matchpoint på tredjepladsen. Mit forspring blev derfor udbygget til 8 mp..

I Mascot Danish Thundersport Championship anvendes en såkaldt silhuet-racer med en potent 5,7 liters V8-motor (445 HK). Teams’ene har derfor identiske konkurrencevilkår, selv om glasfiber-chassis’ene er forskellige.

DM-finalen blev afviklet på FDM Jyllandsringen: - Først og fremmest gjaldt det om at få DTC-raceren helskindet med hjem over målstregen i kvalifikations-heatene og i finalen. Jeg lagde dog et fornuftigt pres på medalje-konkurrenterne: Jan Magnussen og Kasper H. Jensen ved at vinde første kvali-heat. I kvali-heat 2 flippes de første 8 slutplaceringer, men jeg fik kørt mig fra otteren op som nr. 3. Samtidig bevirkede konkurrenternes resultater, at jeg blot skulle komme over målstregen som nr. 14 for at blive DTC-mester 2017.

Lasse L. Sørensen understregede igen sin flotte 2017-sæson ved at vinde finalen, og dermed vinde DM-titlen med et forspring på 47 mp. – svarende til 2 heatsejre.