Bilerne skal matches bedre i Danish Endurance Championship
Hastighed fremfor teknisk krav skal være afgørende for klasseinddelingen

 Morten Alstrup

Også i 2018 skal Danish Endurance Championship afvikles på de danske baner, og ligesom i de tidligere år skal dette langdistancemesterskab være anderledes end de mange sprintmesterskaber, som findes i dansk bilsport. Det er holdningen hos klassens promotor, Tom Pedersen fra Padborg Park I/S, som pusler med tankerne for udformningen af klassen til den kommende sæson.

”Min tanke er, at vi fortsat skal have fire forskellige klasser, men at vi ikke som tidligere indplacerer bilerne efter deres tekniske udformning, men mere efter deres hurtighed. På den måde skulle vi gerne få nogle mere jævnbyrdige klasser,” siger Tom Pedersen.

”Rent konkret er tanken, at vi sætter nogle limit-tider for hver klasse. Bliver holdene i en klasse to gange noteret for omgangstider, der er hurtigere end den limit-tid, der er for klasse, idømmes holdet en drive-through, hvor man skal køre igennem pitten.”

For de fire klasser, som Tom Pedersen har i sit udkast til klasseinddeling gælder det, at der ikke er nogen limit-tid for klasse 1, mens man i klasse 2, 3 og 4 på en bane som Padborg Park ikke må køre omgange hurtigere end henholdsvis 63,5, 66 og 70 sekunder. Gør man det, skal man som straf en tur igennem pitten under løbet. Allerede under tidtagningen finder man ud af, om bilerne er korrekt indplaceret, og hvis de kører hurtigere end planlagt, bliver de rykket til en hurtigere klasse.

”Klasse 1 bliver reelt en frit-for-alle-klasse med de hurtigste biler, mens biler fra nogle af de andre klasser i dansk banesport fint kan indpasses i de forskellige klasser, uden at der skal foretages ombygning eller ilægges ballastvægt,” forklarer Tom Pedersen.

”I klasse 2 kunne jeg godt se Syver-racere kæmpe mod bilerne fra Youngtimer klasse 1, standardvognene fra Special Saloon og de internationale TCR-biler. Klasse 3 vil være oplagt for Clio Cup- og Supercup-bilerne og Youngtimer klasse 2-biler, mens det hovedsageligt vil være bilerne fra Yokohama 1600 Challenge og Youngtimer klasse 3, man ville kunne sætte sammen i klasse 4.”

Også på et andet område arbejdes der for at sikre større jævnbyrdighed i løbene.

”Tanken er, at hvis man i sin klasse er sluttet som henholdsvis nummer 1, 2 eller 3, bliver man til det efterfølgende løb tillagt en straf på henholdsvis 30, 15 og 5 sekunder, der skal afvikles som en stop-and-go-straf i forbindelse med et planlagt pitstop,” siger Tom Pedersen.

I forhold til tidligere sæsoner vil afviklingsformatet også blive ændret.

”Vi kørte et prøveløb ved årets sidste løbsweekend på Padborg Park, hvor vi afviklede to 60 minutters løb – et lørdag og et søndag – og hvor der i hvert løb var et tvunget pitstop,” forklarer Tom Pedersen. ”Det er det format, vi arbejder videre på, hvor løbene typisk bliver mellem 50 og 60 minutter lange, og hvor der forinden køres enten en enkelt tidtagning over 40 minutter eller to over hver 20 minutter.”

Det kommer til at koste 2.500 kroner plus moms at tilmelde sig løbsserien, mens anmeldelsesgebyret for de enkelte løb vil være 2.600 og 3.000 kroner plus på henholdsvis Padborg Park og Ring Djursland.

Løbskalenderen for Danish Endurance Championship 2018 kommer til at se således ud:

5.-6. maj 2018                      Ring Djursland
15.-17. juni 2018                  Rudskogen 
1.-2. september 2018          Padborg Park
22.-23. september 2018     Ring Djursland
13.-14. oktober 2018           Padborg Park