YTCC var de store på Ring Djursland
YTCC var ikke de fysisk største biler på Ring Djursland, men det var dem som leverede de største startfelter.

Tekst og foto:  JJ Media

44 biler var klar til weekenden, fordel på de 3 divisioner, og derfor havde løbsledelsen også valgt at lave 3 separate kvalifikationer, mens Division 2 og 3 skulle køre deres heat sammen.

 
 Stort samlet felt i Division 2 og 3.

Inden weekenden startede, var Mick Søgaard i front af Division 1, efterfulgt af Tommy Dam Kieffer og Sebastian Petersen – BMW M3, BMW E36 330i, Toyota Supra.

I Division 2 havde Steffen Alsing Jørgensen lagt sig i front, med Martin Sørensen og Ole Sondrup på de næste pladser – VW Polo, BMW 325ti, Audi A3.

Michael Nymark havde fået slået et pænt hul i Division 3 mesterskabet, mens Ole Knudsen og Peder Skipper bestemt havde planer om at indhente ham – BMW E30, Peugeot 106 GTI, BMW 318iS.

Weekenden var fra start til slut en solrig fornøjelse, så kørerne kunne bestemt ikke klage over baneforholdene.

 
Christian Schandorff havde en fantastisk flot Porsche 911 996 med, og den kørte også fantastisk hurtigt indtil motoren desværre røg i heat 1, og så var den weekend slut.

Weekenden startede, som tidligere nævnt, med 3 separate kvalifikationer for de 3 Divisioner.

Sebastian Petersen kørte den hurtigste tid i Division 1, efterfulgt af Bent Dyhre Hansen og Mick Søgaard. Det var dog ikke kun på banen at Petersen var hurtigt – faktisk også lidt for hurtig i pitten. Så i stedet for at kunne holde på Pole Position til løbet, skulle han starte 4 pladser længere tilbage.

Anders Tage Jensen var den hurtigste mand i Division 2, efterfulgt af Steffen Alsing Jørgensen og Martin Sørensen.

Ikke overraskende var Michael Nymark hurtigst i Division 3, med Peder Skipper og Sebastian Belli på de næste pladser.

 
 Ole Sondrup (256) og Kristian Bille (206) havde en duel i heat 2, med lidt dækrøg til følge. Men Sondrup kom forbi til sidst.

Lørdag eftermiddag skulle heat 1 så køres. Da de 5 røde lamper slukkede, var Sebastian Petersen ikke sen til at komme af sted i Division 1. Selvom han blot startede 5’er, så førte han allerede løbet efter første omgang. Det var dog ikke sådan, at han kørte fra alt og alle. Han havde en tæt duel med Dan Pedersen og Mick Søgaard gennem løbet, men det lykkedes dem ikke at komme forbi, og sluttede derfor i nævnte rækkefølge. Michael Terkildsen havde lidt for travlt med at komme af sted, da starten skulle gå, så han fik en strafbane for tyvstart. Men han kørte sig stadig ind på en fin 6. plads.

 
Tommy Dam Kieffer (173) fik låst baghjulene under en nedbremsning, og havde derfor denne lidt specielle indstyring til opløbssvinget. Foran ham var Dan Pedersen (167) og Mick Søgaard (168) i duel.

Division 2 så Anders Tage Jensen holde føringen fra start til slut, men han havde dog Martin Sørensen bag sig gennem alle omgangene – indtil allersidste omgang, hvor Steffen Alsing Jørgensen smutter forbi Sørensen, og bytter en 3. plads ud med 2. pladsen.

Der var drama i Division 3, da mesterskabsførende Michael Nymark allerede på første omgang er i kontakt med en konkurrent. Det kostede nogle skader på bagenden af bilen, og da bl.a. en skærm sad og gnavede i bagdækket, valgte han at køre i pit, og lade bilen stå resten af heatet. I stedet var det Peder Skipper, der overtog føringen og holdt Sebastian Belli og Lars Leed bag sig gennem hele heatet.

 
Michael Nymark (322) måtte kæmpe sig tilbage gennem feltet, efter kollisionen i heat 1. Her passerer han Lars Leed (326).

Senere lørdag eftermiddag var Division 1 på banen til deres 2. heat. Igen var Sebastian Petersen i Toyota Supra helt suveræn i front, mens det igen lykkedes Dan Pedersen i Volvo S60 I at holde Mick Søgaard i BMW M3 bag sig. I kampen om 5. pladsen gik det dog lidt hårdt for sig – lidt for hårdt mente dommerne. Bent Dyhre Hansen kom til at klippe Erik Holgersen på bagenden af bilen, hvilket sendte Holgersen ud i en spin og efterfølgende parkering i sandkassen. En uheldig afslutning på heatet for Holgersen i BMW M3, der ellers havde kørt sig fra 8. startposition helt op i top 5.

Division 2 fik lov til at vente helt indtil søndag morgen klokken 9.00 med deres heat 2, og her var Steffen Alsing Jørgensen den mest morgenfriske, og kunne overhale Anders Tage Jensen allerede på første omgang. Det var grundlaget til at kunne køre en sikker sejr hjem foran netop Jensen, som løbet igennem duellerede med Martin Sørensen. Jensen og Sørensen havde byttet pladser et par gange, men det blev i nævnte rækkefølge at de passede målstregen.

 
Anders Tage Jensen fik sin første sejr i YTCC i år i hus, da han vandt heat 1. I heat 2 snuppede han endnu en pokal.

Sebastian Belli havde virkelig fået gang i den lille VW Lupo, og førte Division 3 an fra start til slut, uden for alvor at blive presset. Michael Nymark leverede en flot opkørsel gennem feltet, og kørte sig fra sidstepladsen i Division 3, helt op på en flot 2. plads. Kenneth Søgaard kom på allersidste omgang forbi Ole Knudsen, i kampen om 3. pladsen, og besatte derfor den sidste podieplads.

 
Sebastian Petersen kunne ingen følge i Division 1 i denne weekend.

Division 2 og 3 kørerne havde dog ikke lang tid at nyde de indkørte resultater, da de allerede halvanden time senere skulle holde til start igen.

Her tog Michael Nymark sig af sejren i Division 3, mens Kenneth Søgaard og Peder Skipper fulgte efter, i et udramatisk løb.

 
Sebastian Belli havde virkelig fart i den lille hvide VW Lupo i Division 3 i denne weekend.

I Division 2 havde Steffen Alsing Jørgensen endnu en gang et solidt tav på førstepladsen gennem hele løbet. Andenpladsen blev dog en intens duel mellem Søren Jørgensen, Kurt Poulsen, Anders Tage Jensen og Martin Sørensen. Der blev byttet frem og tilbage, og når den ene troede at han havde overtaget 2. pladsen, var der blot en ny der kom til få omgange efter. Det endte med at Martin Sørensen kørte 2. pladsen hjem foran Kurt Poulsen.

Division 1 lukkede YTCC showet denne weekend med weekendens 3. sejr til Sebastian Petersen. Længe så det ud til at Tommy Dam Kieffer kunne holde på 2. pladsen, men han måtte dog afgive den til Dan Pedersen.

 
 Teknikken drillede Anders Lundgaard gennem en stor del af weekenden. Det lykkedes ham desværre kun at se målflaget i heat 3.

Efter denne weekend er der sket lidt med pointstillingerne.

Der var skiftedag i toppen af Division 1, hvor Sebastian Petersen nu fører feltet an, mens Mick Søgaard indtager 2. pladsen foran Dan Pedersen og Tommy Dam Kieffer. De 4 kørere er trukket lidt fra resten af feltet, men meget kan ske resterende 4 afdelinger.

Steffen Alsing Jørgensen trak fra i toppen Division 2, hvor Martin Sørensen stadig er 2’er, mens Kurt Poulsen er rykket op som 3’er. Anders Tage Jensen på 4. pladsen har dog haft raketfart på denne weekend, så han har taget et tigerspring forbi Ole Sondrup, som nu er 5’er.

Michael Nymark har fået opbygget et forspring på 70 point i Division 3 til Ole Knudsen og Peder Skipper. Men med 75 mulige point hver weekend, kan han heller ikke vide sig sikker.

 
Steffen Alsing Jørgensen – endnu en super weekend for Fynboen.

Nu holder YTCC en velfortjent sommerferie, efter 4 (3 mesterskabstællende) afdelinger på 7 uger. Næste gang at vi kommer til at se dem på banen, er den 11.-13. August på norske Rudskogen.

Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge