Fra seks knækkede bolte til P3

Team Eilertsen Racing havde både det brandsikre tøj og arbejdstøjet på, da årets 2. afdeling af Historisk Formel blev kørt på FDM Jyllandsringen.

Teamet fra Espergærde var tilbage på den midtjyske bane, som de så tit har kørt på – men der har racerbilerne haft tag på.

Denne weekend skulle den sølv og mørkegrønne Reynard SF84 med startnummer 269 på snuden, på banen fire gange.

 

Foto: JJ Media

Lørdag formiddag skulle Henrik Eilertsen direkte ud i en kvalifikation. Holdet havde forsøgt sig med at ændre opsætningen på bilen, og det gjorde at bilen kørte lidt anderledes end ved den første løbsweekend.

Henrik fik kørt 5. hurtigste tid af alle, hvor 5 kørere var indenfor 0,4 sekund. Derfor blev bilen justeret en lille smule i tilbage til det oprindelig setup igen, da det forhåbentlig ville give lidt mere fart.

Det lykkedes at holde 5. pladsen rundt på den første omgang i løbet, og der var også optræk til at komme længere frem, da der kom uforudsete forhindringer. På vej rundt i opløbssvinget, kom der pludselig et løst dæk hoppende, som en af konkurrenterne havde tabt. Sådan et komplet dæk med fælg er utrolig tung, så derfor måtte Henrik gøre alt for at undvige dækket, hvilket resulterede i et spin – men heldigvis undgik han dækket.

Trods et stort tidstab, kom han af sted igen, og satte jagten ind på de forankørende. Der blev kæmpet omkring 7./8. pladsen, da der pludselig kom en mærkelig lyd fra motoren, og alt trækkraft forsvandt.

 

Foto: JJ Media

Teamet frygtede et totalt motorhaveri, men fik i løbet af eftermiddagen fundet frem til, at det var 6 bolte, der skulle holde svinghjulet på plads, som var blevet rykket over. Den første skade var muligvis sket under spinnet, hvor der blev sendt stærke kræfter baglæns gennem motoren, som så har resulteret i det endelige brud, få omgange senere.

Heldigvis havde et af de andre hold nye bolte med, så chefmekanikeren måtte trække i arbejdstøjet, og få bilen skilt ad, og få de 6 knækkede bolte skruet ud af motoren, og få de 6 nye skruet fast.

Der var dog stadig lidt kriller i maven, da motoren først måtte startes op igen søndag formiddag, en halv time inden heat 2 skulle køres. Heldigvis startede den, og kørte perfekt, så Henrik kunne tage hjelmen på, og trille ud på startgridden.

 

Foto: JJ Media

Han havde kørt 4. hurtigste tid i heat 1, og skulle derfor starte på P4 til heat 2.

Det blev til en forrygende første omgang, hvor det lykkedes ham at komme op på 3. pladsen allerede på den første omgang. Der var dog hård konkurrence bagfra, og han måtte afgive et enkelt plads, og kunne køre i mål på 4. pladsen, efter en intens dyst gennem næsten alle 14 omgange i løbet.

Weekendens sidste heat skulle igen startes fra P4, hvor den stod på en endnu mere intens kamp, end i heat 2. Der blev byttet placeringer flere gange, inden at der kom Safety Car, med fire omgange tilbage.

Løbet blev genoptaget kort tid efter, hvor Henrik lagde hårdt pres på kørerne foran sig, hvor det længe så ud til at han kunne køre en generel 3. plads hjem.

Indenfor Historisk Formel er der dog mange forskellige typer biler, som kører med, i flere forskellige klasser. På den allersidste meter mistede Eilertsen den generelle 3. plads med 0,029 sekund til en bil med mange flere hestekræfter, og dermed meget bedre acceleration ud af sidste sving. Men det vigtige var trods alt at holde fast i 3. pladsen i F-3 klassen.

 

Indsæt IMG_7624.jpg

Foto: JJ Media

Så bortset fra de 6 knækkede bolte lørdag eftermiddag, var det alligevel en god weekend, hvor der blev kæmpet med i den sjove ende af feltet, selvom det stadig kun var anden løbsweekend for Henrik Eilertsen.

Nu står den på løbsmæssig sommerferie, men bestemt ikke sommerferie hjemme på værkstedet i Espergærde. Den 6.-8. august skal der nemlig køres Copenhagen Historic Grand Prix nær Bellahøj. Her bliver det dog ikke i formelbilen, men i stedet Ford Escort 1300 raceren, som Eilertsen vandt løbet med i 2019.

Team Eilertsen Racing

JJ Media

Hit Counter