Ingen betoneksem hos MICCAR RACING

Carsten Lorenzen og MICCAR RACING slap heldigvis for at blive ramt af betoneksem, da den tredje afdeling af TCR Denmark blev kørt på gaderne omkring Bellahøj nær København.

Holdet fra Marstrup nær Haderslev havde taget turen til Copenhagen Historic Grand Prix, hvilket var anden gang holdet var på banen. I 2019 var det med Super GT bilen, mens det i år var med Honda Civic TCR FK2 raceren.

Det var en hel måned siden der senest var kørt løb i TCR serien, så de første omgange i fredagens træning skulle bruges på at komme ind i rytmen igen og samtidig vænne sig til en lidt anerledes opsætning på bilen, som en bybane kræver grundet den ujævne asfalt m.m.

Derfor skulle der heller ikke laves nogen dumheder i de 20 minutters træning, som var en anelse forsinket, og kom noget tættere på tusmørket end ellers planlagt.

 
Foto: JJ Media

Havde fredagens træning begrænset værdi på grund af tusmørket, var der heller ikke så meget hjælp at hente i weekendens anden træning, som blev kørt lørdag morgen. Her trak en regnbyge ind over Bellahøj, inden de 16 TCR-racere var på banen. Derfor var der ikke nogen tvivl om, at der skulle regndæk på bilerne.

Banen var efterhånden tørret op til kvalifikationen, som skulle køres senere på formiddagen – altså lige indtil TCR bilerne skulle på banen, hvor det startede med let regn, inden det blev til en kraftig tordenbyge. Det lykkedes heldigvis Carsten at få sat en tid tidligt i kvalifikationen, og han lå længe inden for top 10, men endte med 13. startposition, hvilket var sæsonens hidtil bedste kvalifikationsresultat.

 
Foto: JJ Media

Til heat 1 var asfalten heldigvis tørret op.

Der var masser af trafik rundt på første omgang, hvor der var flere kørere som tog nogle chancer, som Carsten ikke var villig til at matche. Betonvæggene stod nemlig og ventede på den mindste fejl, eller en oversatsning under en nedbremsning.

Den taktik skulle også vise sig at give pote, da han hurtigt rykkede fremad i feltet igen, blandt andet fordi der var nogle konkurrenter som lavede nogle meget dyre fejl.

Et par omgange før mål, kom der en mærkelig vibration i bilen under nedbremsning og samtidig blev bremsepedalen blød. Derfor turde Carsten ikke andet end at pitte, hvor mekanikerne måtte i gang med at tjekke bilen. Heldigvis havde Honda’en kørt nok omgange til stadig at blive klassificeret som 15’er generelt, og 7’er blandt Trofeo kørerne.

Tilbage i teltet kunne de konstatere, at styretøjet var gået ud af sporing grundet de høje og meget hårde curbs på banen. Teamet blev i samme ombæring anbefalet at montere nye bremser foran.

 
Foto: JJ Media

Søndag skulle heat 2 starte allerede 08.58, og her skulle den grønne Honda med startnummer 71 i sideruden starte fra 15. startposition.

Der skulle ikke gå mange omgange, inden han avancerede flere pladser fremad i feltet. Med klog og velovervejet kørsel fik han styret bilen hjem på en 11. plads, i et løb som desværre sluttede bag Safety Car, da der var yderligere to konkurrenter som havde ramt de hårde betonmure, der omkransede banen. Men den generelle 11. plads var sæsonens hidtil bedste løbsresultat, hvilket samtidig var en 5. plads i Trofeo mesterskabet.

Vejret ville endnu en gang lege med, da finaleheatet skulle køres. Skiftevis regn og solskin gjorde dækvalget utroligt svært forud for løbet. Valget faldt på tørvejrsdæk, som så ud til at være det rigtige, da banen var optørrende, og der kun var et sving, og en langside, som var våd – til at starte med.

Få omgange inde i løbet satte regnen ind. På det tidspunkt var Carsten kommet op på den generelle 13. plads, men han valgte at pitte efter regnvejrsdæk, da asfalten flere steder på banen var tricky. Det var en kombination af sikkerhed og sats, for hvis himlen åbnede sig endnu mere, havde der været mulighed for at vinde placeringer i forhold til de konkurrenter som stadig var på de helt glatte slicks, som bruges på tør asfalt.

Desværre stoppede regnen igen, og det sats gik i vasken. Men det lykkedes Carsten Lorenzen at køre 13. pladsen i hus, hvilket samtidig var en 6. plads i Trofeo mesterskabet for ikke-professionelle kørere over 40 år.

 
Foto: JJ Media

Efter den lærerige weekend i København indtager Lorenzen 8. pladsen i Trofeo, og 17. pladsen i det generelle mesterskab.

Nu står den på forberedelse hjemme i værkstedet, hvor bilen allerede skal være klar i næste uge, idet der mandag og tirsdag køres officiel TCR-test på Jyllandsringen. Nogle dage senere går det så løs til Grand Prix Danmark på selvsamme bane.

Fik man ikke set weekendens løb fra København, kan det genses på TV2 Play, ligesom Grand Prix Danmark kan ses live derinde – plus direkte på én af TV2’s sportskanaler.

MICCAR RACING

JJ Media

 

Hit Counter