Følelsesmæssig rutsjetur for MICCAR RACING

Det var en følelsesmæssig rutsjetur for Carsten Lorenzen og MICCAR RACING, da årets fjerde afdeling af TCR Denmark blev kørt i forbindelse med Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen.

Det var første gang i år, at holdet fra Marstrup nær Haderslev var tilbage på en bane, hvor de tidligere havde kørt løb på, med Honda Civic TCR FK2 raceren. Derudover har holdet også kørt i alt fire testdage på selv samme bane, og derfor var der også en masse data og setup med i bagagen til weekenden.

 

Foto: JJ Media

Der skulle køres to træninger på kort tid, fredag eftermiddag. Det blev til en masse omgange i den første træning, men tiderne var ikke helt der, hvor holdet drømte om. Derfor blev der prøvet et andet setup til træning 2, og det gav virkelig pote, med den hurtigste tid som Carsten nogensinde har kørt i bilen på FDM Jyllandsringen. 

Derfor havde holdet også en god mavefornemmelse til den tidlige kvalifikation, som blev kørt allerede 9.30. Heldigvis var der masser af greb i banen, ligesom dagen før, og det lykkedes Carsten at forbedre tiden fra gårsdagen med over 0,6 sekund, og kvalificere sig ind som 16’er, hvilket bestemt var mere end godkendt.

 

Foto: JJ Media

Der var et par timer, inden weekendens første løb skulle køres. I mellemtiden blev alting tjekket igennem på bilen, så de var sikre på, at alting var som det skulle være.

Det blev en hård start på heat 1, hvor de bagvedkørende konkurrenter ikke var sene til at dykke efter ethvert lille hul – uanset om det så var der eller kun næsten var der. Men sådan er det at være med, hvor gassen brænder.

Carsten kom godt rundt på første omgang, uden at der skete noget med bilens hjulophæng eller andet, selvom der var en kører der var på ”besøg” på højre side af bilen. Senere i løbet var Lorenzen selv lidt tæt på en af de såkaldte Floppys – lidt ligesom en kegle – som afgrænser nogle af svingene på banen, så kørerne ikke skærer svinget for meget. Det blev takseret til en strafbane, hvilket gjorde at han faldt tilbage på 19. pladsen. Det lykkedes dog at kæmpe videre, og slutte løbet på en 18. plads, med nogle omgangtider, som var stort set identiske med kørerne omkring 11.-12. pladserne i løbet. Alting var dog ikke fryd og gammen, da bilen havde brugt omkring 1 liter vand, men det blev forsøgt efterfyldt, plus der blev tjekket for lækager.

 

Foto: JJ Media

Senere lørdag eftermiddag, skulle heat 2 køres. Her skulle Carsten starte fra 18. startposition, men kom hurtigt frem på 17. pladsen, ved at holde sig ude af en turbulent første omgang for flere af konkurrenterne. Det udløste en Safety Car, hvor bilerne skulle køre rundt med nedsat hastighed.

Der gik ikke lang tid, inden der kom en temperatur alarm i bilen. Lorenzen forsøgte at køre videre, for at se om han kunne få temperaturen ned igen via vindmodstand, men det lykkedes ikke, og han valgte derfor at pitte et par omgange inden løbet ellers var slut.

Mekanikerne dykkede med det samme ned i motorrummet, hvor de kunne konstatere, at bilen havde brugt endnu mere vand – og uden nogen synlige lækager, betyder det desværre at motoren skal adskilles.

Derfor var der heller ikke nogen grund til at køre på banen i heat 3, da man så bare ville gøre tingene endnu værre.

Så hurtigt kan det gå fra at have armene over hovedet ved middagstid, til at blive slået skakmat nogle timer senere. Men det er en del af gamet inden for motorsport.

 

Foto: JJ Media

Efter konsultation med J.A.S. Motorsports udsendte mand på FDM Jyllandsringen, blev det hurtigt besluttet, at der skal en ny motor til, da en eventuel renovering vil blive for dyr, med de fejlsymptomer. Endvidere vil det blive meget svært at nå inden næste løb, når motoren først skal frem og tilbage fra Italien.

Derfor bliver det en kamp med økonomien, for at få den grønne Honda Civic klar til den næste afdeling af TCR Denmark, som skal køres ved Classic Race Aarhus d. 17.-19. september – et løb som Carsten Lorenzen tidligere har deltaget i, og derfor allerede kender til den ujævne asfalt, som er omkranset af betonmure.

Men der bliver bestemt ikke givet op – weekendens fart har kun givet endnu mere motivation, til at gå ud og præstere, når MICCAR RACING og Carsten Lorenzen skal på banen næste gang.

MICCAR RACING

JJ Media

Hit Counter