YTCC kom godt fra start

 Tekst og foto: JJ Media

Youngtimer Touring Car Challenge, eller i daglig tale YTCC, kom rigtig godt fra start, da sæsonen blev skudt i gang på Padborg Park.

39 biler havde taget turen til den sønderjyske bane, og der blev kæmpet intenst i alle tre klasser.

Klasserne var blevet delt op så Division 1 kørte for sig selv, mens Division 2 og 3 skulle deles om asfalten.

Mick Søgaard i sin BMW M3 lå ud med at tage Pole Position i Division 1, mens Christian Schandorff var den nærmeste udfordrer i sin Porsche 996, med Erik Hawaleschka Madsen i Mini Cooper S på tredjepladsen.

 

 En stakkels lille Beetle jages af en flot glubske BMW’er. Keld Graabæk havde dobbeltprogram denne weekend, og var også i #355, hvor han forsøgte at holde Orla Iversen #325, Max Terpager #254 og Torben Møller #324 bag sig.

Der var dramatik allerede i første sving, da Keld Graabæk, Christian Schandorff og Erik Hawaleschka Madsen grubbede lidt skærme. Værst gik det ud over Madsen, der desværre ikke fik kørt mere i weekenden grundet defekt styretøj på hans Mini. Super ærgerligt, da han var med til at bryde BMW dominansen i divisionen. Schandorff måtte også parkere bilen i sandkassen, men holdet arbejdede resten af lørdagen og havde bilen køreklar igen til løbene søndag.

Derfor blev Division 1 heat 1 en lidt bilfattig omgang, da Rene Jensen heller ikke var kommet til start på grund af en defekt bærearm. Men det skulle nu ikke tage noget fra Mick Søgaard, som kørte et eminent løb og vandt foran Bent Dyhre Hansen i BMW E36 M3 og Keld Graabæk i, nå ja, BMW E46.

 

Anders Lundgaard #109 havde en problemfri weekend med Toyota’en, uden nogen former for røgskyer bag bilen, som vi ellers så ofte før har set. Han fik mere og mere fart henover weekenden, så forhåbentlig kan han snart udfordre de mange BMW’er i Division 1.

I Division 2 havde Ole Sondrup i BMW E36 taget position foran Søren Anker i BMW E46 og Anders Tage Jensen i BMW E36 Compact. På 4. pladsen fandt vi første ikke-tysker i form af Søren Behnfeld i en Citroen Saxo.

Løbet startede ligesom Division 1 med mandefald, da Kim König og Søren Christensen ikke fuldførte første omgang. De var holdt så uheldigt placeret, at der måtte en Safety Car på banen for at få bilen fjernet.

Da den så forlod banen, blev en herredyst mellem Ole Sondrup, Claus Andersen og Anders Tage Jensen startet. De tre kæmpede kofanger mod kofanger gennem næsten alle omgangene, og da de 11 omgange var blevet kørt, kunne Anders Tage Jensen krydse målstregen som første mand.

 

Lars Lundgaard #323 og Sebastian Belli #315 i en duel, som Belli endte med at vinde.

Division 3 havde Peder Skipper i BMW 318is på Pole Position foran Lars Henrik Leed i Porsche 944 og Orla Iversen i BMW 523.

Bilerne var filtret ind i Division 2 feltet, så der gik lidt tid inden at bilerne reelt kom i kamp med hinanden. Men da de så gjorde, leverede Peder Skipper og Lars Henrik Leed en god kamp, der endte med den førstnævnte som sejrherre. Niels Lindberg Møller i Ford Sierra fik kørt sig op på 3. pladsen og havde endda pænt med afstand til forfølgerne

Søndag morgen skulle heat 2 køres. Her kunne Peder Skipper og Lars Henrik Leed fortsætte kampen. Denne kamp varede dog ikke ret længe, da Skipper spandt rundt på første omgang, efter kontakt med en konkurrent. Dermed måtte han kæmpe sig hele vejen op gennem feltet, og endte med at slutte på en 4. plads i løbet. Lars Henrik Leed fik kun en enkelt omgang på banen, inden at han måtte udgå. Det udnyttede Niels Lindberg Møller til fulde og tog sin første heatsejr foran Sebastian Belli og Bjarne Haa Rasmussen.

 

 Kim Kønig #269 fik desværre en kort weekend på grund af tekniske problemer. Men forhåbentlig er den vilde Peugeot 306 GTI snart på banen igen.

Anders Tage Jensen, Claus Andersen og Ole Sondrup fortsatte gårsdagens duel i Division 2, hvilket varede en stor del af løbet, lige indtil Claus Andersen knækkede hjulophænget og måtte parkere Opel Calibra’en i sandkassen. Jensen kunne tage weekendens anden sejr, med Sondrup på andenpladsen og Søren Anker som 3’er.

I Division 1 blev vi vidne til en god duel mellem Mick Søgaard, Christian Schandorff og Bent Dyhre Hansen gennem de første omgange af heatet. Men først mistede Hansen kontakten med de to andre, og til sidst måtte Schandorff også slippe, så Søgaard kunne køre weekendens anden sejr hjem. Keld Graabæk havde en tæt duel med Rene Jensen, indtil Graabæk lavede en lille fejl, og fik sig en snurretur ude på banen. Det gjorde at han mistede 3 placeringer og sluttede som 6’er.

 

 Keld Graabæk #101 og Rene Jensen #139 havde en tæt duel i heat 2, indtil en snurretur for Graabæk.

Startrækkefølgen til heat 3 blev sat på baggrund af omgangstiderne i heat 2, så ikke overraskende skulle Mick Søgaard starte forrest, efterfulgt af Schandorff og Hansen. Det blev også i den rækkefølge at de tre kørte i mål, men især Schandorff og Hansen havde en tæt duel hen mod slutningen af løbet, hvor Schandorff mistede lidt fart. Men flot af Mick Søgaard at lave 3 ud af 3 mulige, og dermed tage en suveræn føring i mesterskabet foran Bent Dyhre Hansen og Keld Graabæk.

Forrest i Division 2 skulle Anders Tage Jensen af sted som første mand foran Ole Sondrup, Søren Anker og Søren Behnfeld.

 

 Søren Behnfeld kørte allerede sidelæns i heat 2, som det skulle blive meget værre i heat 3.

Løbet fik en meget dramatisk start, da Behnfeld røg hårdt i autoværnet i Sving 1. Omgangen spandt Frank Jakobsen rundt på det samme sted, og kom faretruende tæt på den strandede Citroen Saxo. Jakobsen ramte dog ikke autoværnet og kunne selv fortsætte løbet. Derefter valgte løbsledelsen at sende Safety Car ud for at få Behnfelds ryddet af vejen.

Da løbet endelig blev givet frit igen, leverede Ole Sondrup og Anders Tage Jensen en flot duel, hvor der blev kørt kofanger mod kofanger. Søren Anker forsøgte at blande sig, men kunne ikke helt følge de to andre.

 

Erik Hawaleschka Madsen #123 fik en kort weekend, da et defekt styretøj ikke just er den bedste forudsætning for at køre racerløb.

I en rigtig flot afslutning på weekenden, vandt Ole Sondrup løbet foran Anders Tage Jensen og Søren Anker. Aktuelt fører Anders Tage Jensen mesterskabet foran Ole Sondrup og med Søren Anker på tredjepladsen.

Niels Lindberg Møller startede Division 3 som forreste mand foran Sebastian Belli og Bjarne Haa Rasmussen.

Desværre kunne Møller ikke holde forfølgerne bag sig gennem alle 13 omgange, og han måtte overgive sejren til Sebastian Belli foran Bjarne Haa Rasmussen og Peder Skipper, mens Møller endda også måtte lade Lars Lundgaard passere.

 

Ole Sondrup #256 i duel med holdkammeraten Søren Anker #250 samt Anders Tage Jensen #260.

I Division 3 mesterskabet fører Peder Skipper foran Sebastian Belli og Niels Lindberg Møller.

Om blot en uge YTCC er tilbage på banen igen. Det bliver på FDM Jyllandsringen i forbindelse med Danish Masters den 5.-6. maj. Det bliver en hel weekend med historiske racerbil.

Niels Lindberg Møller #320 havde en rigtig god weekend, med sejr i heat 2.

Tidsplanen er som følger (med forbehold for ændringer):

Lørdag
9.30 Tidtagning YT 2+3
11.10 Tidtagning YT 1  

13.50 Heat 1 YT 2+3
15.30 Heat 1 YT 1  

Søndag
10.05 Heat 2 YT 2+3
12.40 Heat 2 YT 1

14.40 Heat 3 YT 2+3
17.30 Heat 3 YT 1

Vel mødt til en masse godt, historisk ræs på FDM Jyllandsringen.

Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge