Gode point på kontoen for Njor Racing

 Af JJ Media

Der kom rigtig gode point på kontoen for Mikkel Njor, da årets 5. afdeling af Yokohama 1600 Challenge blev kørt på FDM Jyllandsringen.

Den 19-årige vejlenser deltog ved årets mest prestigefulde løb, Grand Prix Danmark, med et mål om at genvinde noget af det tabte fra tidligere på sæsonen.

Der var gode minder fra banen tilbage i maj måned, hvor teamets første generelle podieplads blev kørt i hus.

Der havde været travlt hjemme på værkstedet, da bilen blev meget skadet ved det forrige løb på Lausitzring. Hele højre side på bilen var blevet skiftet, men holdet havde ikke haft tid til at teste bilen efter genopbygningen, så det var med lidt kriller i maven, da træningen startede klokken 16.10.

Hurtigt kunne de konstatere, at de havde gjort et rigtig godt stykke arbejde, da Mikkel kørte stort set ligeså hurtigt som tilbage i maj måned – en tid der rakte til 5. hurtigste tid af alle.

 

Der var dog næsten 24 timers ventetid inden kvalifikationen skulle køres lørdag eftermiddag. Der var blevet lavet nogle småjusteringer på den sorte Suzuki Swift Sport med nummer 16 i sideruden, i håbet om at finde endnu mere fart.

Det skulle dog ikke blive nogen ligefrem tidtagning på 20 minutter. Der var utrolig meget trafik ude på banen med konkurrerende biler, efterfulgt at et oliespor lige midt på ideallinjen – krydret med en let regnbyge efter ca. 12 minutter af kvalifikationen.

Mikkel var dog hurtig til at udnytte en optørret bane til at sætte sin bedste tid, hvilken rakte til 7. startposition i det tætte felt. Det til trods for at tiden var hurtigere end i træningen.

Heat 1 skulle køres lørdag eftermiddag, så der var omkring 3 timer mellem kval og løb. Det udnyttede holdet til de sidste finpudsninger af bilen, så den forhåbentlig kunne springe nogle pladser frem.

Det blev også til en af Mikkels velkendte gode starter, hvor den første placering allerede var vundet inden første sving, hvorefter jagten blev sat ind på yderligere avancement.

Overhalinger er dog ikke noget som man sådan bare lige laver i en så tæt klasse. Men løbs første 11 omgange blev brugt til at sætte de forankørende under alvorligt pres, og det lykkedes at snuppe 5. pladsen med 3 sving tilbage. Da det samtidig var en af de foranliggende i mesterskabet, var det kun ekstra godt.

 

5. startposition i heat 1 betød 4. startposition til heat 2, som skulle køres søndag formiddag.

Placeringen blev forsvaret ned mod Sving 1, men allerede i Sving 2 skulle der reageres hurtigt i den lille Suzuki. Manden på andenpladsen spandt rundt, og holdt pludselig på tværs af banen. Derfor måtte Mikkel tage en hurtig beslutning og valgte at dykke højre om, hvilket viste sig at være den helt rigtige vej udenom tumulten.

 

Da der var spildt noget væske på banen fra en bagvedkørende bil, kom der dog Safety Car på banen, så banens hjælpere kunne få bilerne trukket i sikkerhed, og få hældt noget olieabsorberende ud på asfalten, så man igen ville have optimalt vejgreb.

Det gik der næsten 5 minutter med, og man skal ikke klage over at det arbejde at de gør. Men når man sidder i en racerbil, er fri bane det eneste som man ønsker sig, og en mulighed for at angribe den førende.

Der kom dog også angreb bagfra, så Mikkel måtte afgive andenpladsen og i stedet koncentrere sig om den sidste podieplads.

Det blev til en heftig men fair duel omkring denne – en duel som Mikkel måtte opgive da bilen satte sig fast i 3. gear, uden mulighed for at kunne skifte hverken op eller ned. Det gik nogenlunde i de snørklede sving, men ude på langsiden kunne konkurrenterne bare blæse forbi.

Så målstregen blev krydset på 6. pladsen, hvilket også er en ok placering, taget i betragtning af gearkasseproblemerne.

 

Efter weekenden ligger Mikkel Njor på 6. pladsen i DIF Danmarksmesterskabet, med de næste 3 placeringer indenfor overskuelig rækkevidde. De to første er dog smuttet så langt væk, at de ikke længere kan hentes.

Der resterer to løbsweekender i denne sæson, men den første kommer allerede denne weekend, hvor der køres på Padborg Park nær den dansk-tyske grænse.

Her skal al kørsel for klassen afvikles lidt under 5 timer, hvilket giver et utroligt intenst program for kørere og mekanikere.

Så Njor Racing håber på en fejlfri og pointgivende løbsweekend, så de igen kan begynde at dufte bronzemedaljen i stedet for blot røgen fra skærebrænderen og de bulede karosseridele, der blev skåret af Zikki inden denne løbsweekend.

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende (med forbehold for ændringer):

Lørdag
Træning/Kvalifikation 13.20
Løb 1 17.05
Løb 2 18.45

Njor Racing