Svensk udflugt for YTCC
YTCC var draget til Sverige, da årets 3. tællende afdeling skulle køres på Ring Knutstorp.

 JJ Media

Desværre var der ikke så mange der havde vovet sig over Øresundsbroen, men der var alligevel 13 Division 2 biler og sammenlagt 11 Division 1 og 3 biler.  

Derfor blev det også bestemt at Division 2 bilerne fik deres eget løb, mens Division 1 og 3 skulle deles om banen, modsat 2+3 der ellers var lagt op til.

Reglementet siger at man kan smide en weekend væk, og der var desværre mange kørere der havde valgt at gøre dette på Ring Knutstorp. Måske på grund af afstanden for de jyske deltagere, eller måske fordi Ring Djursland lurer i horisonten allerede om få dage. Og så var der jo lige det ikke-tællende løb i Aarhus i forrige weekend. Så det er nogle travle uger, hvis man ønsker at deltage ved alle tre arrangementer.

 
Anders Tage Jensen var allerede kørt varmt, efter at have deltaget i Aarhus. Måske var det ikke kun ham der var kørt varm, men også koblingen der var blevet lidt for varm…?

Træningen startede lørdag formiddag, hvor Division 2 var de første på banen. Der var virkelig tæt kamp om startplaceringerne, men det lykkedes for Kim König at få sin Peugeot 306 lidt hurtigere rundt på banen end Ole Sondrup og Kim Sørensens to BMW E36’ere.

I Division 1 var der ikke nogen der kunne følge Mick Søgaard. Han havde de to Devil Island Racing holdkammerater, Tommy Dam Kieffer og Bent Dyhre Hansen ikke ret lang bagved sig.

Kenneth Engelberg Olsen var den hurtigste mand i Division 3 foran Lars Leed og Niels Lindberg Møller. Her var det et godt blandet felt mærkemæssigt med VW Golf foran Porsche 944 og Ford Sierra.

Lidt efter lørdag middag, skulle Division 2 køre deres første heat. Kim König fik en rigtig dårlig start fra Pole Position, og var helt nede at vende på 6. pladsen efter første omgang. Ole Sondrup og Kim Sørensen startede herefter en duel om førstepladsen, der varede resten af løbet. Det endte med at Sørensen trak det længste strå og vandt foran König, som havde kørt sig flot op igennem feltet til andenpladsen, foran Thomas Bakke, der havde kørt sig hele vejen fra sidstepladsen op på 3. pladsen.

Anders Tage Jensen måtte desværre vende snuden mod Sønderjylland igen allerede efter heat 1. Efter blot tre omgange i løbet, gik koblingen i stykker på hans bil, og da de nødvendige reservedele ikke var til stede, måtte han skubbe bilen på traileren igen, uden et eneste point denne weekend.

I Division 3 havde Niels Lindberg Møller lidt for travlt med at komme af sted, så dommerne gav ham en 3 sekunders tidstraf for tyvstart. Tyvstart, det var der måske nogen der troede, at Kenneth Engelberg Olsen havde lavet, for der var i hvert fald ikke nogen af hans konkurrenter, der så mere til ham under løbet. Han vandt i suveræn stil foran Lars Leed og Møller.

 
 Bent Dyhre Hansen fik vent uheld til held henover weekenden. Han er nu førsteudfordrer til Mick Søgaard, selv om andre stadig i teorien kan nå at byde sig ind.

Der skete virkelig ting og sager i Division 1. Mick Søgaard var der ikke nogen der kunne hente, men Tommy Dam Kieffer udgik allerede på første omgang af løbet. Herefter så det ud til at Bent Dyhre Hansen skulle køre en sikker andenplads hjem, men nej – han udgik på sidste omgang af løbet! Dermed blev det Keld Graabæk som sluttede 2’er foran Erik Hawaleschka Madsen.

Heldigvis var alle køreklare til Heat 2 søndag formiddag. Mick Søgaard stak igen af, uden at se sig tilbage, og lod de andre kæmpe om anden og tredjepladserne. Og kæmpet, det blev der. Først havde Keld Graabæk andenpladsen, men han dumpede stille og roligt ned gennem feltet, inden han udgik på 11. omgang. Bent Dyhre Hansen lavede en flot opkørsel gennem feltet – som dog viste sig at være hjulpet lidt til pga. en tyvstart – men han udgik midt i heatet fra andenpladsen.

Derimod leverede Tommy Dam Kieffer et comeback fra bagerste startrække, og kørte andenpladsen hjem foran Keld Graabæk.

Division 3 blev en start-mål sejr for Kenneth Engelberg Olsen, som ingen kunne fange. Niels Lindberg Møller fik kørt sig fra sidstepladsen i klassen op på andenpladsen, foran Lars Leed, som kæmpede udelukkende havde 4. gear at køre med gennem en stor del af løbet.

 
 Lars Leed kørte igen top 3 placeringer hjem, ligesom han gjorde på Padborg Park for halvanden måned siden.

Kim Sørensen i front fra start til slut i Division 2’s andet løb, men han blev presset af først Thomas Bakke, og sidenhen Kim König, der endnu en gang lavede en dårlig start, men fik kæmpet sig tilbage. Ole Sondrup så ud til at have 3. pladsen uden kontrol, da han udgik midt i heatet. I stedet lykkedes det Søren Christensen at tage 3. pladsen i heatet efter vinder Sørensen og andenplads König.

I Heat 3 var det Division 2’s tur til at levere drama. Den ellers så suveræne Kim Sørensen kunne ikke holde Kim König bag sig, og måtte afgive sejren til ham. Søren Christensen fik kørt en forholdsvis sikker 3. plads hjem i heatet.

Dramatikken kom i duellen omkring 4. pladsen, hvor Ole Sondrup og Thomas Bakke desværre havde et sammenstød, hvilket sendte Bakke adskillige pladser tilbage, inden at han alligevel fik bilen kørt hjem på P4. Dommerne valgte at give Sondrup en straf for det, hvilket sendte ham helt tilbage på 8. pladsen. Ikke just godt for hans Mesterskabsambitioner, som dog stadig ser rimelige ud, da Anders Tage Jensen jo heller ikke scorede point. Søren Christensen er dog rykket væsentlig tættere på dem begge to.

Division 3 blev alle gode gange tre til Kenneth Engelberg Olsen, der kørte endnu en sikker sejr i hus. Lars Leed havde fået løst gearkasse problemerne og kørte en andenplads hjem. De to var desværre de eneste to Division 3 biler der så målflaget i weekendens sidste løb. Kenneth Engelberg Olsen er nu gået i front af Mesterskabet, men ikke mange point foran Peder Skipper, Sebastian Belli og Lars Lundgaard, der ikke var taget til Sverige.

 
Søren Christensen har godt med skud i den flotte BMW E46. Ikke nok med at han var hurtig i Århus, så viste han også farten i Sverige. Er Ring Djursland i den kommende weekend stedet hvor han skal tage en heatsejr?

Her bliver resten af sæsonen virkelig spændende, da Kenneth Engelberg Olsen ikke kørte den første YTCC afdeling, så alle nu har smidt de point væk, som de kan i denne sæson.

Division 1 blev en ren opvisning fra Mick Søgaard. Grønt lys – af sted det går, og jo tak, det ternede flag – 3 sejre ud af 3 mulige. Endnu en flot weekend fra den hvide BMW.

Bent Dyhre Hansen fik langt om længe noget oprejsning. Fra sidste startposition fik han kørt sig op på andenpladsen, og fik endda distanceret Tommy Dam Kieffer på P3 med over 6 sekunder. Imponerende.

Det kræver heller ikke den helt store kugleramme, for at regne ud at Mick Søgaard fortsat fører Division 1 Mesterskabet – 9 sejre ud af 9 mulige. Flot kørt! Og 12 ud af 12, hvis vi tæller Classic Race Aarhus med. Bent Dyhre Hansen er på andenpladsen, mens Keld Graabæk er rykket op som 3’er.

 
Mick Søgaard – ustoppelig indtil videre. Fortsætter dominansen på Ring Djursland, eller kan nogle af konkurrenterne bremse hans sejrsstime?

Kørerne har dog ikke ret meget tid til at sunde sig i. Allerede den kommende weekend går det løs på Ring Djursland, hvor årets 4. afdeling skal køres. Her er feltet noget nær almindelig størrelse igen, hvor vi allerede er over 30 tilmeldte kørere, og med sikkerhed kommer der flere, nu når folk ved at de stadig har en køreklar bil efter Ring Knutstorp.

Der er dog også et par nye kørere, der har meldt deres ankomst i feltet, så det bliver spændende at følge dem henover weekenden. Men mere om det, når vi kommer til løbsrapporten efter weekenden.

Tidsplanen er som følger (med forbehold for ændringer): 

Lørdag
09:45 Tidtagning Division 1+2+3

13.10 Heat 1 Division 1+2+3 
15.00 Heat 2 Division 1+2+3

Søndag 
10.35 Heat 3 Division 1+2+3

 

Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge