Planen udført til punkt og prikke

 JJ Media

Mathias Valentin udførte sin plan til punkt og prikke, da årets tredje afdeling af Yokohama 1600 Challenge blev kørt.

Det var den sønderjyske Padborg Park, som for anden gang i år lagde asfalt til kampen om DIF Danmarksmesterskabet.

Inden weekenden havde den unge kører fra Gørlev på Vestsjælland et pænt forspring på forfølgerne i mesterskabet. Men samtidig skulle han have de maksimale 80 kg succesballast med, grundet resultaterne tidligere på året. Derfor var planen at komme igennem weekenden med mindst muligt pointtab til de nærmeste konkurrenter, og allerhelst, eventuel udbygge føringen.

Lørdag formiddag skulle den første træning køres. Det var halvanden måned siden den seneste løbsweekend, så rusten skulle lige bankes af henover de første omgange. Efter en kort justering i pitten, vendte han tilbage til banen, og endte med at sætte 3. hurtigste tid af alle.

Han klagede dog lidt over, at bilen føltes meget urolig under nedbremsningerne, hvilket med sikkerhed skyldtes de mange kilo i passagersædet.

Derfor blev der ændret på bilens opsætning til kvalifikationen, for at få noget mere stabilitet i den, især i det hurtige Big Mag sving.

Vejrguderne ville dog drille kørerne lidt, men til alt held, holdt Mathias allerforrest i køen til at komme ud på banen, og på helt kolde dæk, kørte han med det samme, allerhurtigste tid af alle på en let fugtig bane.

Vinduesviskerne blev dog hurtigt sat på pause igen, og banen tørrede stille og roligt op, så den var tør igen halvvejs i kvalifikationen. Desværre var der en enkelt kører som udnyttede til at hoppe foran, så den unge kører måtte nøjes med anden startposition.

 

På Padborg Park er det dog langtfra nogen ulempe at starte fra P2, da man har mulighed for at tage et bredt første sving, og derved komme ud i front. Så måske skulle det være taktikken til søndagens første løb.

Der skulle dog tænkes over helt andre ting i første omgang, da regnen stille og roligt faldt over banen søndag morgen, så regndækkene måtte på den sølvgrå Suzuki Swift Sport med nummer 5 i ruden. Regnen var dog stoppet, så det blot var vand der skulle køres af banen.

Det blev den helt perfekte start for Mathias, der kunne gå i front allerede inden første sving, så den ovennævnte taktik ikke behøvede at komme i brug.

Han havde dog konkurrenterne få centimeter fra bagkofangeren, og måtte kæmpe det bedste som han havde lært for at holde dem stangen.

På trods af en Safety Car periode midt i løbet, lykkedes det at køre sejren hjem, og udbygge føringen i DIF Danmarksmesterskabet.

 

Men reglerne i Yokohama 1600 Challenge siger at man skal vende top 8, så Mathias derved skulle ned at starte fra P8 til løb 2.

Heldigvis var banen tørret helt op, så der var optimale forhold at køre ræs under.

Den unge kører valgte dog at tage det forsigtigt, da en konstant høst af mesterskabspoint var bedre end absolut at gå efter en sejr, med risiko for at komme i noget karambolage med andre.

Løbet udviklede sig heldigvis optimalt for Mathias, så han kunne nøjes med at lave sikre overhalinger, og den taktik fik ham op på 3. pladsen allerede efter få omgange.

Det blev til en rigtig herrefight med manden på andenpladsen, som bestemt ikke havde til sinde, blot at lukke den mesterskabsførende forbi uden kamp. Men efter nogle snigangreb, så lykkedes det endelig Mathias at komme sikkert forbi.

 

Forspringet op til manden på førstepladsen var dog så stort, at det ville være for risikabelt at gå efter denne. Og da den nærmeste mesterskabskonkurrent stadig lå bagved, blev en sikker andenplads og 22 point kørt hjem til stor glæde for bådet holdet og køreren.

Efter weekenden har Mathias Valentin nu en føring på hele 39 point ned til nummer to i DIF Danmarksmesterskabet, hvilket er langt bedre end forventet inden weekenden.

Men selv om det lyder af meget, kan han dog ikke læne sig tilbage og gå på sommerferie – der er nemlig racerløb igen allerede om to og en halv uger, når den 4. afdeling skal køres på den tyske Lausitzring, der ligger mellem Berlin og Dresden.

Blom Motorsport