Omskiftelig YTCC weekend

 JJ Media

Der blev virkelig rørt rundt i den vejrmæssige gryde, da YTCC kørte deres sidste løb inden sommerferien på Padborg Park.

25 kørere havde taget turen til Sønderjylland, hvor man kunne se at forårets intense kalender med 6 løbsweekender på to måneder, desværre havde tyndet lidt ud i feltet.

Men de kørere der stillede til start, var fuldstændig klar til at give den max gas.

 
 Orla Iversen (325), Lars Henrik Leed (326) og Niels Lindberg Møller (320) duellere med hinanden gennem det meste af weekenderne, og alle nåede vist at være foran de andre på et eller andet tidspunkt.

Division 1 og 3 var de første til at køre på banen til deres 20 minutters kvalifikation. Mesterskabsførende Mick Søgaard satte sig godt nok på den hurtigste tid, men Brian Mikkelsen havde trillet sin BMW 635 ud af garagen igen og gav Søgaard kamp til stregen. Bent Dyhre Hansen tog sig af 3. pladsen, mens Erik Hawaleschka Madsen var den første ikke-BMW mand på P4.

Mesterskabsførende i Division 3, Peder Skipper, satte den hurtigste tid foran Lars Henrik Leed og Kenneth Engelberg Olsen.

Orla Iversen måtte have gang i værktøjet allerede efter kvalifikationen, da han fandt ud af, at motorophænget var gået i stykker på hans bil. Han fik den heldigvis klar til heat 1 senere på dagen.

 
 Kenneth Germann Thomsen var ude at prøve en ældre Mercedes 230 Compressor af. Teknikken drillede lidt til at starte med, men han gennemførte heat 3 for fuld blæs hele vejen.

I Division 2 var det dog ikke mesterskabsførende Ole Sondrup, der var den hurtigste mand. Det var derimod Kim König, som fik den blå og røde Peugeot 306 ind på den første startposition foran Sondrup, mens Søren Christensen fik sin BMW til at køre lidt hurtigere end Anders Tage Jensen.

Det var imidlertid sidste gang at vi så Anders Tage Jensen denne weekend. Netop da han krydsede målstregen, valgte hans motor at give op. Da han ikke lige havde en anden på lager, valgte han at lade den mørkeblå BMW med startnummer 260 stå resten af weekenden.

Arne Hansen måtte desværre også takke af, da koblingen i hans Renault Clio 2 gav op allerede i kvalifikationen. Så han var også henvist til blot at være tilskuer.

 
 Erik Hawaleschka Madsen (123) og Keld Graabæk (101) var ofte i nærheden af hinanden denne weekend, og især i heat 3, blev der kørt noget fedt og tæt ræs imellem de to.

Mens det var tørvejr i kvalifikationen, var der drevet flere byger henover banen før lørdagens første heat.

Regnen var kommet så tæt på løbet, at kørerne var ude på en blanding af tørvejrs- og regnvejrsdæk, hvilket gav noget utroligt seværdigt racerløb.

Ole Sondrup forsøgte at komme forbi Kim König gennem en stor del af heatet, men det lykkedes altså ikke. Et sats på slicks for Claus Andersen, gjorde at han kørte andenpladsen hjem foran Sondrup. Søren Christensen så ud til at have problemer med at holde liv i hans regnvejrsdæk, for han faldt i hvert fald tilbage gennem feltet, hvor han nåede at have dueller med både Frank Jakobsen og Anders Lundgaard, mens han lige fik BMW-snuden over målstregen foran Anders Bruse Fyllgraf.


 Lars Lundgaard var i sit livs form i den lille Citroen Saxo, og når der kommer lidt fugt på banen, er der ikke noget som en forhjulstrækker til at styre rundt på banen

I Division 3 skete der for alvor ændringer i heatet. Peder Skipper fik en rigtig skidt start på løbet, og faldt langt tilbage. Derimod fik Lars Lundgaard en forrygende start, og distancerede Division 3 feltet med den ko-plettede Citroen Saxo, som han kørte til sejr. Kenneth Engelberg Olsen fik kørt andenpladsen hjem, foran Peder Skipper.

Benny Kudahl havde et solospin, men han fik Z3’eren kæmpet tilbage på banen igen, og undgik at sidde fast i det tunge fangsand.

I Division 1 var der lagt op til en tæt duel mellem Brian Mikkelsen og Mick Søgaard, og sådan gik det også gennem de første omgange, hvor de kørte kofanger mod kofanger. Men 4 omgange inde i løbet punkterede Søgaard fra føring, og så var den duel slut. Mikkelsen kunne køre en sikker sejr hjem foran Bent Dyhre Hansen og Erik Hawaleschka Madsen.

  Claus Andersen er altid nem at genkende på grund af farven, og ellers kan man bare lytte efter Opel Calibra’en, som har en meget karakteristisk lyd.

Heat 2 søndag formiddag blev også kørt på våd bane, og her fik Mick Søgaard hurtigt arbejdet sig op gennem feltet, selv om han var startet allerbagerst. Bent Dyhre Hansen førte løbet an et stykke tid, hvor han havde Brian Mikkelsen lige bagved sig. De to kunne dog ikke stille noget op imod Søgaard, der tog sejren foran Hansen. Mikkelsen lavede en fejl i allersidste sving, så Erik Hawaleschka Madsen igen sluttede 3’er.

Lars Lundgaard startede fra første position i Division 3, og beholdt føringen indtil Kenneth Engelberg Olsen satte fuld damp på sin Volkswagen Golf GTI, og snuppede sejren foran Lundgaard, mens Peder Skipper kørte en 3. plads hjem.

 
 Mick Søgaard lagde sorte lakridser ud i jagten på Brian Mikkelsen. De to skiftedes til at være i front af Division 1 i løbet af weekenden.

Orla Iversen, Lars Henrik Leed og Niels Lindberg Møller havde en fantastisk duel, hvor der blev byttet pladser adskillige gange. Leed fik udbremset sig selv for enden af langsiden, og var dermed ude af kampen. Men Iversen og Møller kørte helt indtil målstregen, da den grønne BMW krydsede foran den hvide Ford Sierra.

Division 2 blev et Kim König show næsten fra start til slut, men med Ole Sondrup som en aggressiv medspiller. Det blev dog Frank Jakobsen der tog starten på løbet, men han måtte afgive den til König, og blev efterfølgende også overhalet af Ole Sondrup og Claus Andersen, som sluttede henholdsvis 2’er og 3’er.

 
 Kenneth Engelberg Olsen viste igen sin og Golf’ens fart – men fik en lidt uheldig afslutningen på weekenden.

Ole Sondrup vidste godt at han skulle sætte Kim König under pres fra starten af, så han tog starten på Heat 3, men måtte afgive den allerede efter første omgang, hvorefter König havde fuldt kontrol over heatet. Han kom i mål med godt 8 sekunders forspring til Sondrup, som selv havde godt 14 sekunder ned til Claus Andersen på P3.

Dermed levede Kim König op til sit efternavn – kongen af Padborg Park – i hvert fald denne weekend. 3 sejre ud af 3 mulige samt Pole Position.

Der var dramatik ved starten på Division 3’s sidste løb. Kenneth Engelberg Olsen og Niels Lindberg Møller snittede hinanden, netop da startlysene var gået ud. Det betød en skade på Møllers baghjulsophæng, så han ikke selv kunne køre derfra, mens Olsens baghjul også blev slået ud af sporing. Det udløste en Safety Car, så Møllers bil kunne blive transporteret væk, mens Olsen selv kørte i pit.

 
Starten på Heat 2 – Frank Jakobsen (208) havde snuden foran Kim König (269) og Claus Andersen (296).

Da løbet blev frigivet igen leverede Lars Lundgaard og Lars Henrik Leed et rigtig godt racerløb, som Peder Skipper også blandede sig i. De tre krydsede målstregen med blot 1,2 sekunder mellem hinanden, i en yderst tæt duel omkring sejren.

Kenneth Engelberg Olsen kom tilbage på banen igen til sidst i løbet, og leverede et tragikomisk indslag, som alle kan smile af nu, da der heldigvis ikke skete noget. Netop efter han havde taget målflaget og drejede omkring hjørnet, knækkede venstre baghjul af bilen, hvorefter det fortsatte sin egen vej ud over græsset, mens bilen holdt strandet mod kørselsretningen, og måtte køres flyttes derfra med gummigeden. Det var skaden fra starten af løbet, hvor belastningen simpelthen blev for stor, og det så knækkede af.


Bent Dyhre Hansen måtte desværre se Brian Mikkelsen og Mick Søgaard forsvinde ud i horisonten – i hvert fald i det tørre Heat 3.

I Division 1 leverede Brian Mikkelsen og Mick Søgaard en opvisning i tæt kørsel og udbremsningsdueller, hvor der også blev byttet plads mellem de to. Mikkelsen endte med at snuppe sejren foran Søgaard, mens Bent Dyhre Hansen måtte se dem køre ud i horisonten og tage sig til takke med tredjepladsen.

Erik Hawaleschka Madsen og Keld Graabæk leverede også en tæt kamp om 4. pladsen i løbet, som Mini køreren endte med at snuppe.

 
 Kim König – Kongen af Padborg Park ved Midsommerløbet i Division 2.

Mick Søgaard er fortsat i front af Division 1 mesterskabet, og selv om Bent Dyhre Hansen hentede 12 point på ham denne weekend, så kan Søgaard fortsat sove roligt, da han fører mesterskabet med 84 point. Keld Graabæk på P3 har mistet lidt af sin føring over Erik Hawaleschka Madsen, så her er en intens kamp i vente de næste weekender.

Kamp, det er der helt sikkert også i vente i Division 2. Godt nok har Ole Sondrup stadig føringen foran Søren Christensen, men Kim König kommer buldrende bagfra med eksprestogsfart. Så hvis han har flere weekender som denne, kan han stadig nå at snuppe mesterskabet fra Sondrup.

Peder Skipper trak lidt fra i Division 3 mesterskabet, men han kan slet ikke vide sig sikker, for Lars Henrik Leed er blot pointmæssig en heatsejr fra ham. Kenneth Engelberg Olsen indtager 3. pladsen i mesterskabet, mens Lars Lundgaard med sin superweekend, er rykket forholdsvis tæt på Olsen.

Nu går YTCC på sommerferie indtil den 11.-12. august, hvor serien kører en afdeling på Rudskogen i Norge, tællende til Nordic Cup, men ikke til Danmarksmesterskabet i YTCC. Den næste afdeling af Danmarksmesterskabet køres først på Ring Djursland den 8.-9. september.

Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge