26 biler til start i årets langdistancepremiere
Stor opbakning omkring det nye afviklingsformat før løbene på Ring Djursland

 Alstrup

Når årets første afdeling af Danish Endurance Championship i weekenden afvikles på Ring Djursland, kommer det til at ske med dels et helt nyt afviklingsformat, dels en helt ny klasseinddeling. Og at det nye reglement er noget, som falder i de aktives smag, kan man tydeligt aflæse af deltagerlisten for sæsonpremieren for langdistance-serien.

Intet mindre end 26 biler fordelt på fire forskellige klasser er tilmeldt første afdeling af Danish Endurance Championship. Der er alt fra sportsvogne som Ferrari og Porsche over prototyper som Peugeot Spider og Mitjet til alskens modificerede standardvogne.

Den tidligere DEC-mester Thomas Wulff teamer eksempelvis op med den historiske kører Jesper Blom, hvor makkerparret giver Porsche Cayman GT4 Clubsport-modellen sin danske debut, mens Venstres medlem af Lemvig Byråd, Gunnar Lisby Kjær får sin motorsportsdebut i en Ferrari 458.

De to tidligere Youngtimer-kombattanter Brian Mikkelsen og Kenneth Løndal har slået pjalterne sammen og er blevet makkerpar i Rola Racings BMW M3, ligesom intet mindre end fire tyske kørere har fundet deres vej til Danish Endurance Championship. Det er Matthias von Chamier, Björn Seiler, Andre Jaschinski og Andreas Hansen, som i øvrigt for første gang skal til start på den kuperede og krævende bane på Djursland.

Og så til det nye afviklingsformat.

Hvor afdelinger tidligere gik over ét løb på et sted mellem fire og seks timer, køres der fremadrettet i Danish Endurance Championship to løb over hver en time. Undervejs i hvert løb skal der foretages et obligatorisk pitstop mellem det 25. og 35. minut, hvor der skal skiftes chauffør, men det bliver også muligt for samme kører at starte og slutte løbet. Denne skal blot under det obligatoriske pitstop forlade bilen, inden vedkommende sætter sig ind igen, spænder sig fast og kører videre.

Klasseinddelingen i Danish Endurance Championship er også blevet ændret. Grundlæggende er de deltagende biler blevet inddelt i fire forskellige klasser ud fra deres hurtighed fremfor tekniske spidsfindigheder i deres opbygning. I den såkaldte N1-klasse for let modificerede standardvogne er det således et krav, at bilerne ikke tilbagelægger en omgang på Ring Djursland på mindre end 59 sekunder. I A2- og SP2-klasserne er de tilsvarende krav 56 og 53,5 sekunder, mens der intet tidskrav er for A6-klasse.