Forrygende DTC debut for Team Low Budget

 JJ Media

Steffen Larsen fik en forrygende DTC debut, da Åbningsløbet blev kørt på FDM Jyllandsringen.

Den 40 årige kører fra Ishøj mødte op til weekenden med spænding i maven, da han overhovedet ikke havde nogen ide om, hvordan det ville komme til at gå.

Normalvis kører Steffen forhjulstrukne standardvogne med max. 250 hk, så at hoppe i en baghjulstrukken DTC bil med ca. 500 hk, ville blive lidt af en omvæltning.

Derfor var der en kærkommen mulighed, at der var 40 minutters ekstra fri træning for DTC bilerne lørdag morgen.

Efter de første par omgange kom han i pit og sagde at det hele føltes mærkeligt og der var et eller andet der lugtede mærkeligt. Mekanikerne tjekkede bilen igennem en ekstra gang, men fandt ikke noget usædvanligt på bilen, så han måtte bare ud at køre nogle flere omgange.

 

Det blev i alt til 14 omgange, med en bedste tid på 1.13.869 – hvilket slet ikke er så skidt, når man tænker på at det var hans allerførste omgange i bilen overhovedet.

Der fulgte to træninger mere inden kvalifikationen, og i det tredje træningspas på banen lykkedes det Steffen at sætte 12. hurtigste tid i det 17 bils store felt. Det var over alt forventning – især når der var klippet næsten 3 sekunder af omgangstiderne fra den allerførste træning.

Kvalifikationen var en helt ny disciplin som Steffen aldrig havde prøvet. I år er DTC nemlig gået over til Super Pole, hvor hver kører kun får en omgang til at kvalificere bilen. Derfor skulle han alene ud på banen, varme dækkene op, og så direkte på den flyvende omgang.

På trods af at det var helt nyt, mestrede han det rigtig flot – faktisk kørte han personligt hurtigste 3. sektor gennem hele weekenden. Hvis bare der havde været én flyvende omgang mere…

Tiden rakte til 16. startposition, hvilket teamet var mere end tilfredse med.

 

De bestemte sig dog for at ændre lidt på bilens opsætning inden søndagens Warm Up, for at lære mere om bilen, og selvfølgelig prøve at finde yderligere tid ude på banen.

Bilen føltes som udgangspunkt bedre at køre, selvom det ikke direkte kunne aflæses på tiden. Men igen blev det til 16. bedste tid.

Og så var det ellers tid til heat 1.

Steffen tog det stille og roligt i starten, og kom ud at Sving 2 som den sidste mand, men satte hurtig den forankørende under pres. Det blev til et par overhalingsforsøg, og det lykkedes også Steffen at komme forbi.

Med overhalingen, samt lidt mandefald, blev slutresultatet en 14. plads, hvilket også var startpositionen til heat 2.

Her blev samme taktik i starten anvendt, og han tog det roligt rundt i de første par sving, for at få en hel bil med hjem. Herefter satte han tempoet op og genoptog duellen fra løb 1. Det lykkedes ham at lave en rigtig flot udbremsning i Sving 1.

 

Om han blev lidt overmodig, eller havde fået lidt skidt på dækkene under overhalingen er svært at sige, men han spandt i hvert fald i Hesteskoen, og tabte derved placeringen igen. På trods af et lille hurtigt spin senere på samme omgang, lykkedes det ham alligevel at indhente de 17 tabte sekunder, og slutte helt oppe i nakken af manden på 15. pladsen.

Godt 20 minutters senere skulle finaleheatet køres, og her kunne der for alvor blive givet gas. Nu følte Steffen efterhånden at han kendte bilen godt. Starten sad dog ikke helt i skabet endnu, så han måtte i gang med at kæmpe igen.

På løbets anden omgang fik han lavet den første overhaling. Der kom Safety Car på banen, hvilket samlede feltet igen. Dermed var køreren fra Ishøj helt oppe bag manden på 13. pladsen.

Der skulle forsøges en overhaling med det samme, da løbet blev givet frit, og det lykkedes også at komme forbi.

Det blev en intens kamp i de resterende 8 omgange, hvor Steffen Larsen dog måtte give fortabt halvanden omgang før mål, og lade konkurrenten smutte forbi igen.

 

Alligevel var finaleheatet en kæmpe succes for det lille hold, da de beviste at de kunne følge med, og endda slå nogle langt mere erfarende DTC kørere på tiderne. Han sluttede 4’er blandt Rookiekørerne, hvilket også var en succes.

Faktisk var tidsforskellen mellem de allerhurtigste i træningen til de hurtigste i løbet reduceret fra 5,5 sekunder til blot halvandet sekund i finaleheatet. Det var et kæmpe fremskridt, når man tænker på hvor få omgange i bilen at han havde fået.

Holdet vil gerne takke de kørere og mekanikere som har givet tips og tricks til bilen og til kørslen ude på banen. Det gav en grundstamme som holdet så selv har kunnet arbejde videre fra.

Nu er holdet vendt tilbage til værkstedet hjemme i Ishøj. Næste gang at Team Low Budget kommer på banen, bliver sandsynligvis i forbindelse med Yokohama 1600 Challenge løbet på Lausitzring i Tyskland, inden at det efter planen bliver til yderligere et par DTC starter til efteråret.

Team Low Budget