Dramatik og tæt ræs i Århus
YTCC leverede et tæt og dramatisk ræs, da serien kørte deres årlige opvisningsløb ved Classic Race Aarhus.

 JJ Media

Da tilmeldingerne til CRAA er begrænset til 40 biler på tværs af de tre divisioner, kan afdelingen ikke være mesterskabstællende.

Men de biler, der var mødt op, gav publikum noget af weekendens mest seværdige racerløb.

 
 Peder Skipper (318) startede weekenden hurtig, men var uheldig at få en skade på bagenden af bilen i heat 1, hvorefter han ikke rigtig kunne køre sig tilbage i front igen. Her foran Per Vestergaard (361) i Ford Mondeo.

Weekenden startede med 20 minutters kvalifikation.

Mick Søgaard og Michael Skipper har gennem de seneste par år duelleret omkring podiepladserne i Division 1 på gaderne i Århus, og allerede efter de første omgange, stod det helt klart at det også skulle gøre sig gældende i 2018.

Som altid er det svært at få en fri omgang, men til allersidst fik Skipper kørt en super omgang, der var næsten to sekunder hurtigere end resten af feltet. Mick Søgaard var næsthurtigst, mens Brian Mikkelsen lavede det til en BMW 1-2-3. Christian Schandorff i Porsche brød dominansen – inden at Erik Holgersen og Kenneth Gregers Petersen fik endnu et par BMW’er ind på 5. og 6. pladsen.

I Division 2 blev det en ren Sally front, hvor Martin Sally var den hurtigste mand foran farmanden Jesper. De kørte i hver deres Citroen Saxo, og de små bil slog Anders Tage Jensen i den lidt større BMW.

 
 Martin Sally (265) beviste at feltets fysisk mindste bil godt kunne drille de store. Her ses han lige på bagkofangeren af Kenneth Gregers Petersen – et billede gennem alle 3 løb.

Peder Skipper var den hurtigste mand i Division 3 foran Michael Terkildsen, Rasmus Pedersen og Sebastian Belli – BMW, BMW, Peugeot 106 og VW Lupo.

Der var små 7 timers pause inden at weekendens første løb skulle køres. Det var der også flere af kørerne der havde brug for.

Erik Holgersen var den YTCC kører der fik de største skader, da han ramte den utilgivelige beton, som omkranser banen. Her måtte teamet i gang med en alternativ metode for at få bilen rettet ud igen. To stopper blev sat på bilen, og så blev der sat en traktor i den ene ende, og varebil i den anden ende, og så blev der ellers trukket til! En Formel 1 mekaniker ville nok ikke være imponeret over det, men i standardvogns ræs fungerer det faktisk som en nødløsning, når man ikke har en rigtig opretter bænk i nærheden. Bilen var køreklar til Heat 1, men da den ene af bremserne begyndte at hænge, valgte Erik at køre i pit og trække sig fra weekenden. Et møde med betonen var nok for ham, og han ville ikke risikere endnu et møde.

 
 Troels Kock Nielsen i den flotte Alfa Romeo 156 kom desværre kun halvvejs gennem heat 2, inden at han måtte læsse bilen på traileren. Men den røde Alfa er helt klart en kandidat til weekendens flotteste bil.

Claus Andersen og Kelvin Nielsen måtte dog også have hjælp fra banens rydningspersonel til at komme tilbage til pitten – heldigvis med alle karosseridele intakt, men med lidt mekaniske kvaler under motorhjelmen.

Starten på Heat 1 forløb lettere kaotisk, da Michael Skipper kom rigtig skidt af sted fra Pole Position, hvilket resulterede i at Brian Mikkelsen ramte ham bagi. Heldigvis kunne de dog stadig køre videre, men Mick Søgaard tog føringen og kørte sejren hjem i Division 1 foran Brian Mikkelsen og Michael Skipper.

Martin Sally forsvarede føringen i Division 2 fra start til mål, mens Jesper måtte kæmpe lidt mere for det. Men de sluttede 1’er og 2’er. Hvornår har far og søn sidst sluttet på de to første pladser i dansk motorsport?

 
 En nordmand, i en svensk bil, i Danmark - Alf-Tore Oppebøen var på gæstevisit i en Volvo S40. Han fik bilen med igennem hele weekenden, uden at der skulle skiftes så meget som et sidespejl på den. Helt klart godkendt debut i klassen.

Anders Majgaard var vendt tilbage til dansk motorsport, efter bl.a. at have kørt i Thailand gennem de seneste år, og han tog 3. pladsen i lørdagens løb, foran Anders Tage Jensen.

I Division 3 fik Michael Terkildsen overrumplet Peder Skipper i starten, og kunne holde føringen helt til målstregen. Faktisk smuttede Sebastian Belli og Per Vestergaard også foran Peder Skipper på den første omgang.

Løbet sluttede bag Safety Car, da Brian Thinggaard Ibsen holdt strandet ude på banen, efter en kontakt, som desværre betød at han måtte tage hjem fra weekenden med en godt bukket Citroen Xsara.

Løb 2 skulle være startet søndag morgen klokken 8.45 – men det var det lokale dyreliv ikke helt enig med. Et rådyr var blevet spottet tæt på banen, så alt blev sat i stå, indtil at alle var sikre på, at den ikke ville løbe ud på banen.

 
 En lille VW Lupo er størrelsesmæssigt ideel til den snævre bane i Århus, og det udnyttede Sebastian Belli til at rykke længere og længere op i feltet gennem weekenden.

Men da starten endelig gik, blev feltet hurtigt en bil fattigere, da Brian Mikkelsen slet ikke kom fra start. Hans bagtøj gav op netop da starten gik. Men det var Mick Søgaard sådan set ligeglad med, for han kørte weekendens anden sejr i hus foran Michael Skipper. Kenneth Gregers Petersen fik kørt en 3. plads hjem i Division 1.

Men det var faktisk en helt anden kører der sluttede 3’er generelt i løbet. Ikke nok med Martin Sally tog sejren i Division 2, så sluttede han også som 3. bedste bil på banen, med adskillige Division 1 biler bagved sig. Det er sådan noget at der skal ske, når man kører på en bybane, hvor det ikke altid er hestekræfter det kommer an på, men også styre og bremseegenskaber.

 
 Claus Andersen (296) fik en uheldig start på weekenden med mekaniske problemer i kvalifikationen. Men han fik kørt sig op gennem feltet, og sluttede weekenden på podiet.

Anders Majgaard lå længe på andenpladsen i Division 2, men måtte udgå efter 4 omgange. I stedet kunne Claus Andersen køre andenpladsen hjem foran Søren Christensen.

Michael Terkildsen vandt igen Division 3 foran Per Vestergaard, Sebastian Belli, Frank Schou, Rasmus Pedersen og Bjarne Haa Rasmussen – BMW, Ford, VW, Porsche, Peugeot og Opel. Dejligt at se nogle forskellige mærker i toppen af klassen – og ikke mindst et bevis på, at andre bilmærker også kan blande sig i YTCC.

Heat 2 sluttede desværre også under Safety Car, da Jesper Sally havde en alvorlig afkørsel i en af banens hurtige chikaner. Han kom selv ud af bilen, men blev for en sikkerheds skyld kørt på hospitalet for at blive tjekket igennem. Meldingen fra holdet er heldigvis at intet er brækket, og han bare er meget træt, men ellers ok.

 
 Division 1, Division 1, Division 2?!?  Jo, den var god nok med Mick Søgaard (168) foran Michael Skipper (195) og Martin Sally (265) ved starten på Heat 3.

Der var efterhånden tyndet noget ud i feltet til Heat 3, men de resterende kørere leverede stadig godt ræs.

Sebastian Belli overraskede Michael Terkildsen i weekendens sidste heat, da han tog føringen i Division 3 på 3. omgang. De to sluttede dog ikke mange billængder fra hinanden, mens Per Vestergaard sluttede 5 sekunder længere bagude.

Martin Sally gjorde det alle gode gange 3 i Division 2. Den bedste Division 2 kører fra start til slut, gennem hele weekenden. Claus Andersen lagde dog pres på ham fra start til slut, mens Søren Christensen fik en sikker 3. plads kørt hjem.

Mick Søgaard gjorde også rent bord i Division 1, foran Michael Skipper, mens Brian Mikkelsen kørte sig hele vejen fra sidste sidstepladsen til en generel 3. plads. 24 overhalinger på 10 omgange, inkl. to omgange med Safety Car, da Troels Trærup desværre holdt på tværs af banen i sin Audi TT.

 
Mick Søgaard – Division 1 samt den generelle vinder i forbindelse med Classic Race Aarhus. Selv om andre forsøgte, kunne ingen slå ham, på nær Michael Skipper i tidtagningen.

Dermed fik Youngtimer Touring Car Challenge igen vist flaget på fornemste vis, og fik bevist at bare fordi at bilerne er mindst 15 år gamle, så kan de altså stadig levere rigtig godt racerløb.

Og racerløb skal de levere igen i den kommende weekend, hvor årets 3. tællende afdeling af YTCC Mesterskabet skal køres på Ring Knutstorp i Sverige.

Der har været en del kørere, som lige ville vente og se tiden an, og om de stadig havde en køreklar bil efter Aarhus, så deltagerantallet skal helt sikkert nok stige i løbet af de kommende dage.

Og ellers er der stadig god plads til endnu flere deltagere, såfremt I ønsker at prøve kræfter med YTCC og ikke mindst den kuperede, svenske bane.

Tidsplanen er som følger (med forbehold for ændringer):

Lørdag
09:05-09:25 Tidtagning Division 2+3
10:20-10:40 Tidtagning Division 1

13.30-13.50 Heat 1 Division 2+3
15.30-15.50 Heat 1 Division 1

Søndag
09.55-10.15 Heat 2 Division 1
10.45-11.05 Heat 2 Division 2+3

13.00-13.20 Heat 3 Division 1
15.00-15.20 Heat 3 Division 2+3

 

Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge