MICCAR RACING slap næsten helskindet igennem finale
MICCAR RACING- kører Carsten Lorenzen slap stort set helskindet igennem årets OK Mobil 1 Danish Supertourisme finale på Padborg Park.

 Af JJ Media

Med en klog og sikker kørsel weekenden igennem, kunne holdet fra Marstrup nær Haderslev skubbe en ”næsten” køreklar Mitjet Supertourisme V6 racer med ind i garagen for sidste gang i 2018.

Teamet har sæsonen igennem vist mere og mere fart for hver weekend, så målet var at slutte sæsonen af med nogle gode resultater.

Ved sæsonens næstsidste løb på Ring Djursland, prøvede teamet en helt ny opsætning på bilen, hvilket så ud til at passe Carsten rigtig godt. Derfor fortsatte holdet med at arbejde i den samme retning denne weekend.

 

Weekendens første træning blev kørt lørdag morgen klokken 8.25. Det blev til nogle rigtig hurtige omgange, der var noget nær det hurtigste, som Carsten havde kørt på banen. Derfor vidste de også at de var på det rette spor. Dog klagede Carsten over manglende indstyring i svingene, samt at rattet sad en smule skævt, så derfor blev bilen sporet forud for 2. træning. 

Mens mange af konkurrenterne her kørte langsommere, satte Carsten en så godt som identisk tid, som i den første træning. At den tilmed blev sat på 3. ud af 15 omgange, var kun en bonus, som helt sikkert kunne bruges i kvalifikationen, hvor det ofte gælder om at slå til, med en hurtig omgang, når man endelig har fri bane. På trods af dette, var Carsten stadig ikke tilfreds med indstyringen, så alting blev igen tjekket. Her fandt mekanikerne en smule slør i højre sporestang, så denne blev naturligvis skiftet i håb om at fejlen nu var rettet.

Klokken 14.25 kørte bilerne ud til kvalifikationen, og den skyfri himmel og små 25 grader gjorde, at banen var væsentlig anderledes end formiddagens træninger.

 

Carsten fik en hel serie af ok omgangstider høvlet af, der lå indenfor tiendedele af hinanden. Det var dog først på 10. omgang, at han fik kørt sin personligt hurtigste tid, hvilket rakte til 22. startposition. Havde dæktrykket været der fra starten af, var det ikke umuligt at kunne have startet længere fremme, da de tre foranliggende kørere alle havde sat deres personligt hurtigste tid på 2., 3. og 4. omgang.

Men nu havde teamet i hvert fald en erfaring mere i banken, til hvis der skulle komme ligeså høje temperaturer søndag eftermiddag.

Præcis som i de forrige stints, måtte mekanikerne endnu en gang trække i arbejdstøjet, da Carsten fortsat ikke var tilfreds med indstyring og ratstilling, men denne gang blev fejlen fundet. Det viste sig, at løbsvinklen på baghjulene var ude af tur, hvilket med al sandsynlighed er sket under løbet på Ring Djursland i september måned.

Da Carsten hoppede i den hvid/grønne DST-racer til sponsor/warmup-kørsel søndag formiddag, var det næsten som at det var køre en helt anden bil. Et halvt sekund hurtigere end gårsdagens tider, gjorde at der var rigtig god stemning i teltet forud for søndagens tre heats. Aldrig til dato, havde Carsten kørt så hurtigt rundt på Padborg Park.

 

Fra 22. startposition kom Carsten godt af sted ned mod sving 1, hvor han dog måtte hårdt op på bremsen, da der opstod et kæmpe sammenstød foran ham, i midterfeltet.

Ikke ret mange biler slap uskadt igennem svinget, og løbet blev da også stoppet med det samme, da der simpelthen var for mange biler der skulle ryddes væk.

På nær en større kosmetisk skade på det venstre forhjørne af raceren, slap Carsten helt uskadt fra det store crash.

 

Efter mange minutters oprydning, blev heatet startet igen, og her lykkedes det Carsten at komme godt med, og endda få passeret nogle af de sårede biler.

Målstregen blev passeret på 9. pladsen, hvilket er nyt personligt bedste resultat for Carsten, som selvfølgelig også var hjulpet af en del strandede biler i sving 1.

Derfor skulle heat 2 også startes fra 10. position, og her vidste den 42-årige racerkører også godt, at det var med at have øjnene i alle de små spejle på bilen, da der med garanti ville komme nogle hurtige kørere nede bagfra.

Han forsvarede sig dog bravt og havde nogle gode dueller, indtil en anden kører sendte ham lidt for tæt på græskanten, og derved sendte #71 ud i et spin. Til alt held ramte Carsten ikke noget, og kunne vælge første gear, og komme af sted igen – men allersidst.

 

Med en 15. plads i heat 2, skulle finaleheatet startes fra 20. pladsen.

Efter to hårde løb, var bilen desværre ikke som da weekenden startede, og det kostede også lidt på omgangstiderne. Så slutresultatet i finalen blev også en generel 15. plads.

Når sæsonen skal gøres op, blev det til en generel 22. plads i det generelle DASU Mesterskab, mens det blev til en godkendt 5. plads i Am Cup Mesterskabet. Mens de 4 foranliggende alle er under 30 år, er Carsten bedste 40+ kører, som desværre ikke har noget separat Mesterskab.

MICCAR RACING vil gerne takke alle samarbejdspartnerne gennem 2018 – eller rettere siden september 2017, hvor kampen for 2018 sæsonen startede med en næsten totalskadet bil. Teamet har virkelig kæmpet med næb og klør for at komme oven vande igen. Hvis der fandtes en fighterpokal i DST-klassen, ville MICCAR RACING helt klart være i spil til titlen.

Planen for 2018 var umiddelbart kun at køre de 5 danske afdelinger, men efter et godt Night Race, lykkedes det at finde budgettet til Tysklandsløbet på Hockenheim, hvilket var en stor oplevelse for hele holdet. Her skal der lyde en stor tak til Top Glas A/S, der støttede turen økonomisk.

 

Carsten Lorenzen vil også gerne sende en stor tak til alle holdets mekanikere, der har været direkte tilknyttet bil #71, samt Team Jørgen Hansen Biler, der har lagt telt til i denne sæson, og ikke mindst hjulpet til med tips til bilens opsætning gennem året - det har været en uvurderlig hjælp.

Nu går forberedelserne i gang til 2019. Målet er endnu en sæson i OK Mobil 1 Danish Supertourisme, men meget skal stadig falde på plads før Carsten kan hoppe i DST raceren til en forhåbentlig 3. sæson i superklassen. 

MICCAR RACING